Echipa Mr. Finance se străduie să vă ajute să luați decizii financiare mai inteligente. Deși aderăm la o politică strictă de integritate editorială, această postare poate conține referințe la produse de la partenerii noștri. Iată o explicație pentru modul în care ne facem bani.
All is fair in love and war… Aceasta zicala care nu se aplica, insa, si pe web, unde lucrurile nu sunt intodeauna nici acceptabile si nici fairplay.
Ca in orice spatiu care gazduieste mai multe entitati, se intampla, uneori, ca anumiti indivizi sa renunte la valorile etice si sa faca rau intentionat. Iar daca ajungi sa fii victima unui asemenea mod de a face business, cum s-a intamplat cu site-ul nostru, lucrurile pot fi extrem de neplacute.
Ce actiuni au fost intreprise, mai exact? Incepand din luna mai pana in luna iunie, site-ul Mr. Finance a fost tinta unui atac de SEO negativ. Site-ul nostru a primit mai multe backlink-uri de tip spam, intr-un efort continuu din partea initiatorului de a afecta ranking-ul si traficul in motoarele de cautare.
Ce inseamna un atac negativ SEO ?
Conform kissmetrics, SEO negativ se refera la folosirea practicilor de ”black hat” si a tehnicilor neetice cu scopul de a sabota ranking-ul unui competitor in motoarele de cautare. Am vorbit de actiunea unui competitor, dar poate la fel de bine sa fie intentia de a face rau fara un scop anume.
De ce ar trebui sa te intereseze?
Este important sa mentionam doua lucruri certe: SEO negativ exista si poate avea consecinte dezastruase pentru un business, iar actiunile de SEO negativ sunt intentionate.
Potrivit unui sondaj realizat de HubShout, 47% dintre respondenti au intalnit cel putin un caz in care SEO negativ a avut impact vizibil asupra ranking-ului unui client.
Sa revenim la intrebarea initiala: de ce ar trebui sa te intereseze? Sa presupunem ca ai un site de prezentare, un magazin online sau un blog in care ai investit bani si timp.
Ceea ce a inceput poate ca un proiect personal, s-a transformat intr-un business. Incepi sa investesti din ce in ce mai mult in marketing online, colaborari, iar business-ul tau genereaza suficient venit cat sa sustina stilul de viata pe care ti-l doresti. Intr-o zi observi in Google Analytics ca din cele citeva sute de vizitatori pe care ii aveai zilnic, au ramas cateva zeci.
Pus, in aceasta situatie, te vei intreba ce poate fi facut. Competitia neloiala incearca sa isi serveasca interesele prin actiunile de SEO negativ. Daca nu stii la ce sa te uiti si cum le poti combate, ele pot avea urmari seriose asupra site-ului tau.
Business-ul pe are il detii reprezinta o investitie masiva, pentru care nu poti risca. Desi poate scadererea traficului nu inseamna neaparat ca esti victima unui atac de SEO negativ, este important sa ai cunostinte despre ce poti face intr-o asemenea situatie si cum te poti proteja.
Cum ne-am dat seama?
Daca ai un business cu prezenta online, cel mai probabil stii ca monitorizarea ativitatii site-ului este cheia multor probleme.
In ceea ce priveste site-ul nostru, avem grija sa verificam in mod constant de unde vin link-urile si sa investigam atunci cand observam fluctuatii neobisnuite.
In urma unei astfel de sesiuni am putut vedea o crestere brusca in referring domains si referring pages. Acest fapt a ridicat un semnal de alarma, dat fiind ca nu am fost angajati in activitati de link building intense, care sa justifice cresterea. Graficele arata, asadar, ca am fost tinta unei actiuni de link farming foarte bine targetate. Am primit peste 400 de link-uri cu textele ancora “payday loans” si “fast credit”.
Desi am intervenit la timp prin aplicarea unor metode pe care le vom descrie mai departe, acest atac negativ de SEO ne-a pus mai mult in garda cu privire la actiuni rau intentionate care pot avea loc.
Studiu de caz Mr.Finance
Despre SEO negativ si cum il poti evita
In acest articol am incercat sa trecem in revista unele dintre cele mai comune tactici de SEO negativ, cu accent pe link farming, si cum ne putem proteja de ele. Am discutat cu specialisti SEO, respectiv securitate web, pentru a afla ce metode de preventie exista si ce putem face in cazul in care site-ul nostru este tinta unui atac. Este important sa retinem ca aceasta lista ramane deschisa si nu este nicidecum completa. Cea mai buna recomandare este sa monitorizezi performanta site-ului tau in mod constant, sa actionezi atunci cand sesizezi o problema si sa o semnalezi catre Google.
O tactica neetica
Conform kissmetrics, SEO negativ se refera la folosirea practicilor de black hat si a tehnicilor neetice cu scopul de a sabota ranking-ul unui competitor in motoarele de cautare.
Am vorbit de actiunea unui competitor, dar poate la fel de bine sa fie intentia de a face rau fara un scop anume. De ce am spus ca poate fi compromis ranking-ul? Din 2012, de cand Google a lansat update-ul Penguin, tacticile de SEO negativ au dobandit mai multa vizibilitate. Google penalizeaza paginile atunci cand identifica nereguli in ceea ce priveste calitatea link-urilor sau a textelor ancora utilizate excesiv.
Consecinta este aceea ca site-ul scade in ranking, ceea ce afecteaza pozitionarea sa in rezultatele motoarelor de cautare si implicit traficul organic pe site.
SEO Negativ Off-Page si On-Page
SEO negativ Off-Page este cea mai populara modalitate de a ataca un site intrucat nu presupune interventia directa in structura interna a site-ului. Una dintre cele mai comune tehnici este link farming-ul, adica spam cu link-uri de slaba calitate catre site-ul tau. Desi in aparenta o metoda inofensiva, scopul este acela de a diminua ranking-ul site-ului prin folosirea unor texte ancora daunatoare.
SEOnegativ On-Page este mai dificil de realizat intrucat presupune un atac asupra site-ului cu scopul de a obtine acces la panel-ul administrativ. Odata accesate punctele vulnerabile, initiatorul poate sa iti altereze continutul, sau chiar sa deindexeze site-ul ori sa il compromita definitiv prin inlocuirea site-ului cu o alta pagina web.
Distrugurea reputatiei online
Pe langa crearea unor link-uri spam sau de calitate slaba calitate catre site, exista si alte forme de SEO negativ cum ar fi:
Crearea unor conturi social media false cu scopul de a-ti discredita site-ul;
Recenzii negative pentru a influenta ratingul pe paginile motoarelor de cautare;
Duplicarea continutului de pe site-ul tau;
Folosirea unor texte ancora cu trimitere catre site-ul tau cum ar fi ”porn”, ”viagra”, ”payloans”, ”casino”, ”pills”;
Incercarea atacatorului de a-ti inlatura backlink-urile valoroase.
Catalin Costea, freelancer SEO, ne spune ca oricine poate fi tinta unui atac SEO, din acest motiv trebuie sa fii vigilent si sa urmaresti profilul de backlink-uri in mod constant.
Atunci cand sesizezi anumite anormalitati pe site, este recomandat sa actionezi cat mai curand. Daca observi o crestere neobisnuita si artificiala a backlink-urilor din surse necunoscute, texte ancora irelevante pentru continutul tau sau modificari bruste ale traficului pe site, atunci este posibil sa fii victima unui atac.
Efectele negative pot fi contracarate, iar vestea buna este ca poti sa redresezi site-ul daca un atac SEO negativ a avut deja loc.
Cum sa previi un astfel de atac?
Cele mai importante actiuni pe care le poti lua sunt legate, in mare parte, de consolidarea site-ului si cresterea securitatii, dupa cum ne recomanda Marius Lehaci, Cyber Security Expert la Uptrust Corporation:
Securizeaza site-ul sau aplicatia web;
Analizeaza foarte bine directoarele web inainte sa le folosesti pentru a promova site-ul;
Nu trebuie sa folosesti deloc software-uri pentru a genera link-uri care duc catre site;
Instaleaza plugin-uri sau software-uri pentru a scana site-ul de coduri malitioase (exemplu: McAfee).
Creeaza continut de calitate si nu copiat de pe alte site-uri.
Mihaela Buda, specialist SEO la Vertiv Co. aminteste cat de important este sa respectam Google Guidelines si sa facem link building de calitate, pentru a deveni relevanti pe tot ce tine de onpage SEO. Ea recomanda, de asemenea, sa implementam structured data markup, pentru ca Google sa inteleaga si mai bine continutul din pagini. Un aspect foarte important de luat in considerare, spune Mihaela, este agilitatea in a remedia situatia. Deoarece astfel de situatii sunt imprevizibile si nu prea pot fi controlate, este necesar sa actionam imediat pentru a ne putea feri de o penalitate a algoritmilor Google
Sunt anumite metode si instrumente pe care le poti folosi ca sa previi atacurile:
Activeaza alertele de e-mail in Google Search Console. Conectarea site-ului in Google Search Console este simpla si gratuita. Poti alege sa primesti notificari pentru toate tipurile de probleme: atacuri malware, pagini neindexate din site-ul tau, erori, probleme de conexiune, noi backlink-uri pe care site-ul tau le primeste etc.
Seteaza alerte in Google Alerts. Acest lucru te va ajuta nu doar la gasirea unor noi oportunitati de a face link building si de a creste traficul, ci si sa monitorizezi si sa actionezi atunci cand sesizezi review-uri negative false, ori identitati false in mediul online care urmaresc sa atace site-ul/ brandul tau. Google Alerts iti permite sa introduci termenii pentru care vrei sa primesti alertele, precum si alte optiuni ca frecventa alertelor, sursa, limba, regiunea.
Utilizeaza Copyscape pentru a detecta continutul duplicat fals. Tehnica de SEO negativ se numeste scraping si presupune preluarea continutului si copierea lui pe alte site-uri. Prin update-ul Panda, Google penalizeaza site-urile care au continut duplicat; in consecinta, va penaliza site-ul tau. Scraping-ul are urmari nefaste intrucat in cazul in care continutul copiat este indexat inaintea continutului tau, atunci pagina va fi considerata de calitate slaba si ranking-ul site-ului tau va scadea. Copyscape iti permite sa identifici pe baza URL-ului daca exista duplicate online ale continutului de pe site-ul tau.
Verifica in mod constant Google My Business. Reputatia unui brand este greu de construit, si poate chiar mai greu de mentinut. Prin Google My Business vei avea acces la review-urile pe care business-ul tau le primeste, inclusiv review-urile false. Pe acestea poti sa le semnalizezi in vederea eliminarii de catre Google.
Instrumente SEO
Cea mai importanta actiune pentru a preveni reusita acestor atacuri este aceea de a monitoriza backlink-urile. Exista cateva tool-uri foarte utile in acest sens, unele dintre ele gratuite, altele, care permit functionalitati mai avansate, cu plata.
Google Search Console. Iti permite sa iti accesezi link-urile catre site-ul tau prin tool-ul sau gratuit Google Seach Console. Desi ofera date destul de precise, vine si cu anumite dezavantaje, cum ar fi faptul ca nu ofera mai multe informatii despre specificul link-ului: text ancora, dofollow, nofollow.
Open Link Profiler. Acest tool gratuit iti permite sa vezi pana la 200.000 de backlink-uri, o cantitate considerabila de date. Dintre acestea, doar 1.000 pot fi, insa, exportate prin intermediul versiunii gratuite.
Ahrefs. Este un tool premium, adica pe baza de plata. Ca orice instrument de acest tip vine, in primul rand, cu optiunea de a filtra datele si de a le exporta. De asemenea, spre deosebire de celelalte tool-uri, are o baza de data mai completa. Ahrefs iti permite sa verifici manual link-urile nou aparute, sau sa primesti notificari zilnic.
SEO PowerSuite – SEO SpyGlass. Este un set de tool-uri pentru SEO pe care Catalin il recomada. SEO PowerSuite vine cu 4 soft-uri diferite: Rank Tracker, WebSiteAuditor, SEO SpyGlass, LinkAssistant. Dintre acestea, SEO SpyGlass iti permite sa monitorizezi backlink-urile.
Ce poti face daca ai fost atacat
Cea mai cunoscuta metoda de a scapa de aceste link-uri daunatoare este dezactivarea lor din Google Search Console, prin instrumentul Disavow backlinks. Recomandat este sa folosesti mai multe resurse pentru a alcatui o o lista cat mai completa a backlink-urilor.
Poti combina bazele de date oferite de Google Search Console, Ahrefs, Open Site Explorer, Majestic pentru a obtine rezultate mai bune (doar sa elimini duplicatele). Ai posibilitatea sa dai disavow tuturor link-urilor ce vin de la un anumit domeniu. Aceasta functionalitate ar trebui accesata cu grija, astfel incat sa nu elimini un link valoros, care iti ajuta, de fapt, site-ul sa aiba o pozitionare buna in motoarele de cautare.
Dupa ce ai alcatuit lista, munca cea mai dificila si consumatoare de timp va fi sa determini ce link-uri sunt benefice si care afecteaza site-ul. Dupa ce ai exportat si selectat link-urile artificiale si ai creat un fisier txt, le poti incarca in Google Search Console, dupa cum ne detaliaza Marius.
Marius recomanda tool-urile oferite de Google pentru situatiile in care am fost spamati cu link-uri artificiale.
Google ofera, de asemenea, solutii pentru cazurile in care site-ul a fost afectat de coduri malitioase ori rau intentionate.
Concluzie
Deasupra tuturor discutiilor, cea mai buna recomandare este aceea sa nu folosesti niciodata SEO negativ pentru a sabota un competitor. Ceea ce s-a intamplat cu site-ul nostru nu este un caz singular. Caracterul imprevizibil este o particularitate a acestor atacuri si orice business poate fi expus.
Din acest motiv, incercam sa fim vigilenti si sa gestionam la timp situatiile care ar putea afecta experienta utilizatorilor nostri.
Bianca este pasionata de cercetare, de culegerea si prelucrarea informatiilor. Lucreaza cu interes la studii de caz, dar ii poti regasi amprenta editoriala si in articolele despre produse bancare, investitii si servicii de transfer de bani.
Piața creditelor nebancare acordate populației a avut o creștere semnificativă în ultimii ani. Această creștere a fost alimentată în primul rând de accesibilitatea acestor produse datorită dezvoltării tehnologice. Astfel, în acest studiu ne-am propus să analizăm care sunt motivele care au dus la creșterea volumului de credite nebancare accesate, care sunt principalele aspecte pe care […]
Junior Centenar este un program guvernamental prin care statul incearca sa stimuleze parintii sa economiseasca pentru studiile sau pentru alte nevoi pe care le va avea copilul dupa 18 ani. Parintii pot economisi oricat si oricand in acest program, nu neaparat din primul an de viata al copilului. Programul ofera o dobanda anuala de 3%, […]
In zilele noastre, e destul de comun ca oamenii sa se gandeasca la o independenta financiara timpurie. Si pe buna dreptate. Poate nu vor sa munceasca o viata in corporatie sau pentru altcineva. Poate nu vor sa slujeasca in business-ul lor la infinit. Si cel mai probabil nu vor sa depinda doar de pensia de […]
În trimestrul III al anului 2023, numărul mediu de pensionari a fost de 4,97 milioane iar pensia medie a fost de 2007 lei. Comparativ cu trimestrul III al anului precedent, numărul mediu de pensionari a scăzut cu 17 mii persoane, iar cel al categoriei aparținând asigurărilor sociale de stat a scăzut cu 2 mii persoane. […]
Conform BNR, IRCC aplicat pentru trimestrul 1 al anului 2024 va fi de 5.97%, față de 5.96%, cât era în trimestrul 4 al anului 2023. Impactul asupra ratelor românilor care au credite cu dobândă variabilă va fi nesemnificativ. De aproape un an asistăm la o plafonare a indicelui, acesta variind foarte puțin începând cu primul […]
Conform comunicatului de presă al Institutului Național de Statistică, indicele prețurilor de consum în luna octombrie, comparativ cu luna septembrie, a fost de 100,57%. Rata inflației în perioada decembrie 2022 - octombrie 2023 a fost de 6,3% iar rata medie de modificare a prețurilor de consum în ultimele 12 luni a fost de 12%. Asta […]
Disclaimer: Echipa Mrfinance se străduiește pe deplin să mențină acuratețea și actualitatea informațiilor publicate. Aceste informații pot fi diferite față de ceea ce poți intalni la o instituție financiară, furnizor de servicii sau site-ul serviciului/produsului respectiv.
Toate produsele și serviciile financiare sunt prezentate fără garanție. Atunci când evaluezi ofertele, te rugăm să consulți Termenii și Condițiile instituțiilor financiare în parte. Dacă ai găsit diferențe între informațiile de pe site-ul mrfinance.ro și cele oferite de instituțiile financiare, te rugăm să ne contactezi la [email protected].
Pentru sugestii și reclamații poți suna la telefonul consumatorului 0219551.
Pentru mai multe informații, intră pe site-ul ANPC.
În plus, acest site poate fi compensat prin terți agenți de publicitate. Totodată, rezultatele noastre, instrumentele de comparatie, conținutul blogului și recenziile editoriale se bazează pe o analiză obiectivă.