All is fair in love and war… Această zicală care nu se aplică, însă, și pe web, unde lucrurile nu sunt întodeauna nici acceptabile și nici fairplay. Ca în orice spațiu care găzduiește mai multe entități, se întâmplă, uneori, ca anumiți indivizi să renunțe la valorile etice și să facă rău intenționat. Iar dacă ajungi să fii victima unui asemenea mod de a face business, cum s-a întâmplat recent cu site-ul nostru, lucrurile pot fi extrem de neplăcute. Ce acțiuni au fost întreprise, mai exact? Începând din luna mai până în luna iunie, site-ul Mr. Finance a fost ținta unui atac de SEO negativ. Site-ul nostru a primit mai multe backlink-uri de tip spam, într-un efort continuu din partea inițiatorului de a afecta ranking-ul și traficul  în motoarele de căutare.

Ce inseamna un atac negativ SEO ?

Conform kissmetrics, SEO negativ se referă la folosirea practicilor de ”black hat” și a tehnicilor neetice cu scopul de a sabota ranking-ul unui competitor în motoarele de căutare. Am vorbit de acțiunea unui competitor, dar poate la fel de bine să fie intenția de a face rău fără un scop anume.

De ce ar trebui sa te intereseze?

Este important să menționăm două lucruri certe: SEO negativ există și poate avea consecințe dezastruase pentru un business, iar acțiunile de SEO negativ sunt intenționate. Potrivit unui sondaj realizat de HubShout, 47 % dintre respondenți au întâlnit cel puțin un caz în care SEO negativ a avut impact vizibil asupra ranking-ului unui client. Să revenim la întrebarea inițială: de ce ar trebui să te intereseze? Să presupunem că ai un site de prezentare, un magazin online sau un blog în care ai investit bani și timp. Ceea ce a început poate ca un proiect personal, s-a transformat într-un business.  Începi să investești din ce în ce mai mult în marketing online, colaborari, iar business-ul tău generează suficient venit cât să susțină stilul de viață pe care ți-l dorești.  Într-o zi observi în Google Analytics că din cele cîteva sute de vizitatori pe care îi aveai zilnic, au rămas câteva zeci. Pus în aceasta situație, te vei întreba ce poate fi făcut. Competiția neloială încearcă să își servească interesele prin acțiunile de SEO negativ. Dacă nu știi la ce să te uiți și cum le poți combate, ele pot avea urmări seriose asupra site-ului tău. Business-ul pe are îl deții reprezintă o investiție masivă, pentru care nu poți risca. Deși poate scădererea traficului nu înseamnă neapărat că ești victima unui atac de SEO negativ, este important să ai cunoștințe despre ce poți face într-o asemenea situație și cum te poți proteja.

Cum ne-am dat seama?

Dacă ai un business cu prezență online, cel mai probabil știi că monitorizarea ativității site-ului este cheia multor probleme. În ceea ce privește site-ul nostru, avem grijă să verificăm în mod constant de unde vin link-urile și să investigăm atunci când observăm fluctuații neobișnuite. În urma unei astfel de sesiuni am putut vedea o creștere bruscă în referring domains și referring pages. Acest fapt a ridicat un semnal de alarmă, dat fiind că nu am fost angajați în activități de link building intense, care să justifice creșterea. Graficele arată, așadar, că am fost ținta unei acțiuni de link farming foarte bine targetate. Am primit peste 400 de link-uri cu textele ancoră “payday loans” si “fast credit”.

Deși am intervenit la timp prin aplicarea unor metode pe care le vom descrie mai departe, aceast atac negativ de SEO ne-a pus mai mult în gardă cu privire la acțiuni rău intenționate care pot avea loc.

Despre SEO negativ și cum îl poți evita

În acest articol am încercat să trecem în revistă unele dintre cele mai comune tactici de SEO negativ, cu accent pe link farming, și cum ne putem proteja de ele. Am discutat cu specialiști SEO, respectiv securitate web, pentru a afla ce metode de prevenție există și ce putem face în cazul în care site-ul nostru este ținta unui atac. Este important să reținem că această listă rămâne deschisă și nu este nicidecum completă. Cea mai bună recomandare este să monitorizezi performanța site-ului tău în mod constant, să acționezi atunci când sesizezi o problemă și să o semnalezi către Google.

O tactică neetică

Conform kissmetrics, SEO negativ se referă la folosirea practicilor de ”black hat” și a tehnicilor neetice cu scopul de a sabota ranking-ul unui competitor în motoarele de căutare. Am vorbit de acțiunea unui competitor, dar poate la fel de bine să fie intenția de a face rău fără un scop anume. De ce am spus că poate fi compromis ranking-ul? Din 2012, de când Google a lansat update-ul Penguin, tacticile de SEO negativ au dobândit mai multă vizibilitate. Google penalizează paginile atunci când identifică nereguli în ceea ce privește calitatea link-urilor sau a textelor ancoră utilizate excesiv. Consecința este aceea că site-ul scade în ranking, ceea ce afectează poziționarea sa în rezultatele motoarelor de căutare și implicit traficul organic pe site.

SEO Negativ Off-Page și On-Page

SEO negativ Off-Page este cea mai populară modalitate de a ataca un site întrucât nu presupune intervenția directă în structura internă a site-ului. Una dintre cele mai comune tehnici este link farming-ul, adica spam cu link-uri de slabă calitate către site-ul tău. Deși în aparență o metodă inofensivă, scopul este acela de a diminua ranking-ul site-ului prin folosirea unor texte ancoră dăunătoare. SEO negativ On-Page este mai dificil de realizat întrucât presupune un atac asupra site-ului cu scopul de a obține acces la panel-ul administrativ. Odată accesate punctele vulnerabile, inițiatorul poate să îți altereze conținutul, sau chiar să deindexeze site-ul ori să îl compromită definitiv prin înlocuirea site-ului cu o altă pagină web.

Distrugurea reputației online

Pe lângă crearea unor link-uri spam sau de calitate slabă calitate către site, există și alte forme de SEO negativ cum ar fi:

  • Crearea unor conturi social media false cu scopul de a-ți discredita site-ul;
  • Recenzii negative pentru a influența ratingul pe paginile motoarelor de căutare;
  • Duplicarea conținutului de pe site-ul tău;
  • Folosirea unor texte ancoră cu trimitere către site-ul tău cum ar fi ”porn”, ”viagra”, ”payloans”, ”casino”, ”pills”;
  • Încercarea atacatorului de a-ți înlătura backlink-urile valoroase.

Cătălin Costea, freelancer SEO, ne spune că oricine poate fi ținta unui atac SEO, din acest motiv trebuie să fii vigilent și să urmărești profilul de backlink-uri în mod constant. Atunci când sesizezi anumite anormalități pe site, este recomandat să acționezi cât mai curând. Dacă observi o creștere neobișnuită și artificială a backlink-urilor din surse necunoscute, texte ancoră irelevante pentru conținutul tău sau modificări bruște ale traficului pe site, atunci este posibil să fii victima unui atac. Efectele negative pot fi contracarate, iar vestea bună este că poți să redresezi site-ul dacă un atac SEO negativ a avut deja loc.

Cum să previi un astfel de atac?

Cele mai importante acțiuni pe care le poți lua sunt legate, în mare parte, de consolidarea site-ului și creșterea securității, dupa cum ne recomandă Marius Lehaci, Cyber Security Expert la Uptrust Corporation:

  • Securizează site-ul sau aplicația web;
  • Analizează foarte bine directoarele web înainte să le folosești pentru a promova site-ul;
  • Nu trebuie să folosești deloc software-uri pentru a genera link-uri care duc catre site;
  • Instalează plugin-uri sau software-uri pentru a scana site-ul de coduri malițioase (exemplu: McAfee).
  • Creează conținut de calitate și nu copiat de pe alte site-uri.

Mihaela Buda, specialist SEO la Vertiv Co. amintește cât de important este să respectăm Google Guidelines și să facem link building de calitate, pentru a deveni relevanți pe tot ce ține de onpage SEO. Ea recomandă, de asemenea, să implementăm structured data markup, pentru ca Google să înțeleagă și mai bine conținutul din pagini. Un aspect foarte important de luat in considerare, spune Mihaela, este agilitatea în a remedia situația. Deoarece astfel de situații sunt imprevizibile si nu prea pot fi controlate, este necesar să acționam imediat pentru a ne putea feri de o penalitate a algoritmilor Google. Sunt anumite metode și instrumente pe care le putem folosi în această direcție. Amintim aici câteva dintre ele:

  • Activează alertele de e-mail în Google Search Console. Conectarea site-ului în Google Search Consle este simplă și gratuită. Poți alege să primești notificări pentru toate tipurile de probleme: atacuri malware, pagini neindexate din site-ul tău, erori, probleme de conexiune, noi backlink-uri pe care site-ul tău le primește etc.
  • Setează alerte în Google Alerts. Acest lucru te va ajuta nu doar la găsirea unor noi oportunități de a face link building și de a crește traficul, ci și să monitorizezi și să acționezi atunci când sesizezi review-uri negative false, ori identități false în mediul online care urmăresc să atace site-ul/ brandul tău. Google Alerts îți permite să introduci termenii pentru care vrei să primești alertele, precum și alte opțiuni ca frecvența alertelor, sursa, limba, regiunea.
  • Utilizează Copyscape pentru a detecta conținutul duplicat fals. Tehnica de SEO negativ se numește scraping și presupune preluarea conținutului și copierea lui pe alte site-uri. Prin update-ul Panda, Google penalizează site-urile care au conținut duplicat; în consecință, va penaliza site-ul tău. Scraping-ul are urmări nefaste întrucât în cazul în care conținutul copiat este indexat înaintea conținutului tău, atunci pagina va fi considerată de calitate slabă și ranking-ul site-ului tău va scădea. Copyscape îți permite să identifici pe baza URL-ului dacă există duplicate online ale conținutului de pe site-ul tău.
  • Verifică în mod constant Google My Business. Reputația unui brand este greu de construit, și poate chiar mai greu de menținut. Prin Google My Business vei avea acces la review-urile pe care business-ul tău le primește, inclusiv review-urile false. Pe acestea poți să le semnalizezi în vederea eliminării de către Google.

 

Instrumente SEO

Cea mai importantă acțiune pentru a preveni reușita acestor atacuri este aceea de a monitoriza backlink-urile. Există câteva tool-uri foarte utile în acest sens, unele dintre ele gratuite, altele, care permit funcționalități mai avansate, cu plată. Google Search Console Google permite să îți accesezi link-urile către site-ul tău prin tool-ul său gratuit Google Seach Console. Deși oferă date destul de precise, vine și cu anumite dezavantaje, cum ar fi faptul că nu oferă mai multe informații despre specificul link-ului: text ancora, dofollow, nofollow. Open Link Profiler Acest tool gratuit îți permite să vezi până la 200.000 de backlink-uri, o cantitate considerabilă de date. Dintre acestea, doar 1.000 pot fi, însă, exportate prin intermediul versiunii gratuite. Ahrefs Este un tool premium, adică pe bază de plată. Ca orice instrument de acest tip vine, în primul rând, cu opțiunea de a filtra datele și de a le exporta. De asemenea, spre deosebire de celelalte tool-uri, are o bază de dată mai completă. Ahrefs îți permite să verifici manual link-urile nou apărute, sau să primești notificări zilnic. SEO PowerSuite – SEO SpyGlass Este un set de tool-uri pentru SEO pe care Cătălin îl recomadă. SEO PowerSuite vine cu 4 soft-uri diferite: Rank Tracker, WebSiteAuditorSEO SpyGlass, LinkAssistant. Dintre acestea SEO SpyGlass îți permite să monitorizezi backlink-urile.

Ce poți face dacă ai fost atacat

Cea mai cunoscută metodă de a scapa de aceste link-uri dăunătoare este dezactivarea lor din Google Search Console, prin instrumentul “Disavow backlinks”. Recomandat este să folosești mai multe resurse pentru a alcătui o o listă cât mai completă a backlink-urilor. Poți combina bazele de date oferite de Google Search Console, Ahrefs, Open Site Explorer, Majestic pentru a obține rezultate mai bune (doar să elimini duplicatele). Ai posibilitatea sa dai disavow tuturor link-urilor ce vin de la un anumit domeniu. Această funcționalitate ar trebui accesată cu grijă, astfel încât să nu elimini un link valoros, care îți ajuta, de fapt, site-ul să aibă o poziționare bună în motoarele de căutare. După ce ai alcătuit lista, munca cea mai dificilă și consumatoare de timp va fi să determini ce link-uri sunt benefice și care afectează site-ul. După ce ai exportat și selectat link-urile artificiale și ai creat un fișier txt, le poți încărca în Google Search Console, după cum ne detaliază Marius. Exemplu:

Fisierul.txt trebuie sa fie structurat astfel: Domain:nume_link_farming1.com Domain:nume_link_farming2.com Marius recomandă tool-urile oferite de Google pentru situațiile în care am fost spamați cu link-uri artificiale. Google oferă, de asemenea, soluții pentru cazurile în care site-ul a fost afectat de coduri malițioase ori rău intenționate.

Concluzie

Deasupra tuturor discuțiilor, cea mai bună recomandare este aceea să nu folosești niciodată SEO negativ pentru a sabota un competitor. Ceea ce s-a întâmplat cu site-ul nostru nu este un caz singular. Caracterul imprevizibil este o particularitate a acestor atacuri și orice business poate fi expus. Din acest motiv, încercăm să fim vigilenți și să gestionăm la timp situațiile care ar putea afecta experiența utilizatorilor noștri.