Echipa Mr. Finance se strฤduie sฤ vฤ ajute sฤ luaศi decizii financiare mai inteligente. Deศi aderฤm la o politicฤย strictฤ de integritate editorialฤ, aceastฤ postare poate conศine referinศe la produse de la partenerii noศtri. Iatฤ o explicaศie pentru modul รฎn care ne facem bani.
Incepi sa studiezi putin fenomenul si dai de bursa.
Si auzi acolo de โactiuniโ si vezi ca au un pret.
Hai sa vedem care e faza cu pretul unei actiuni si cum poti sa-ti bifezi tu obiectivele din viata reala prin asta.
Ce nu este pretul unei actiuni
Cand incepi sa investesti in actiuni una din cele mai mari greseli pe care le poti face este sa te concentrezi prea mult pe pretul actiunii.
Daca actiunea e $1, e mult mai simplu sa creasca la $2, nu? Evident.
Fata de o actiune care e $100 si care e mai greu sa creasca la $200, sa se dubleze.
Doโh.
Desi asta ne-ar spune intuitia, in realitate... este complet fals.
Pretul unei actiuni, in izolare, nu iti spune nimic* despre acea companie.
Hai vedem exemplul meu preferat.
La data scrierii acestui articol, pretul unei actiuni la ING era ~12.5 eur, pe cand pretul unei actiuni la Whirlpool era $108 (sau echivalentul de 100 eur).
Inseamna asta ca Whirlpool este o companie de 8x mai mare decat ING?
Nu. Sa stim pretul unei actiuni nu e suficient. A, daca stim si cate actiuni exista, atunci deja o informatie super importanta: valoarea de piata a acelei companii, market cap-ul.
Adica:
Market cap = Pretul unei actiuni x Numarul de actiuni
ING are un market cap de 43 miliarde de eur, whirlpool de aproape 6 miliarde de dolari (echivalentul a 5.5 miliarde eur).
Deci, de fapt, ING este mai mare de aproape 8x decat Whirlpool.
Hai sa vedem un caz si mai extrem.
Actiunile la compania lui Warren Buffett, Berkshire Hathaway, costa $610.086 per bucata. Nu e o greseala, e exact cum te pune la posta sa scrii si cu litere cifrele: sasesutemiidolari.
O actiune la Microsoft? $404.
Inseamna asta ca Berkshire e de 1500x mai mare decat Microsoft?
Nu, de fapt Microsoft este de aproape 3.5x mai mare.
Asadar, pretul unei actiuni, in izolare, nu ne spune nimic despre companie si e aproape irelevant.
De ce aproape?
Exista, totusi, 2 cazuri in care pretul unei actiuni conteaza.
Cand conteaza pretul actiunii
In trecut, pentru a cumpara actiuni la o companie, trebuia sa ai banii de minimum o actiune. Asadar, daca ai fi vrut o actiune la NVR, care este un dezvoltator imobiliar din SUA, ar fi trebuit sa scoti din buzunar aproape $7400.
Poate n-ar fi fost o problema, dar $610.000 sa scoti pentru Berkshire, probabil ar fi fost.
Deci pretul unei actiuni era foarte relevant pentru ca avea potentialul de a-ti limita optiunile. Asta era primul caz.
Odata cu proliferarea actiunilor fractionate, adica faptul ca poti cumpara si 0.5 actiuni, si 0.25 chiar si 0.005, pretul unei actiuni a devenit mult mai putin important.
Totusi, inca mai exista brokeri care nu ofera actiuni fractionate la toate instrumentele, deci acolo este relevant pretul unei actiuni
Al doilea caz in care pretul unei actiuni conteaza este cand tranzactionezi produse derivate precum optiuni.
Dupa cum le spune si numele, optiunile ofera investitorului optiunea/dreptul, nu obligatia, de a cumpara sau vinde activul de dedesubt (actiuni, ETF, index) la un anumit pret in viitor numit pret strike.
Activele de dedesubtul optiunilor au un multiplicator de 100. Adica un contract de optiune pe Tesla se refera la 100 actiuni la Tesla.
Si-atunci, pretul unei actiuni devine nu doar relevant, ci si important, intrucat cu cat acesta e mai mic, cu atat devine mai accesibil sa cumperi optiuni care se refera la pachete de 100 actiuni.
Ce are inglobat in el pretul actiunii
Mai sus ti-am spus ca pretul unei actiuni nu-ti spune nimic.
Asta e momentul in care-mi dau cu stangu-n dreptuโ si zic caโฆ te-am mintit verde-n fata.
Bine, daca o iei asa, verde nu e rau pe bursa, deci e bine.
In realitate, pretul unei actiuni nu iti spune daca acea companie se poate dubla ca valoare usor sau repede, dar iti spune foarte multe despre acea companie.
Mai exact, iti spune care sunt asteptarile pietei legate de evolutia acelei companii.
Si cum iti dai seama de asta?
Aplici ceea ce se numeste Reverse Discounted Cash Flow Model.
Da, o ciorba de cuvinte.
Pe bursa se spune โ si pe buna dreptate โ ca valoarea unei companii este data de banii pe care ii va produce in viitor ajustati la valoarea lor din prezent.
Dar sa poti estima cat va produce o companie este infernal de greu. In schimb, sa vezi care sunt asteptarile de crestere deja inglobate in pret nu e atat de greu.
Hai sa vedem cum.
Si e un exemplu foarte ilustrativ care iti va raspunde si la intrebarea si dilema โdar a crescut, nu mai pot intra acum, astept sa scadaโ si apoi te miri ca nu mai scade niciodata.
Ca acei oameni care asteapta de 10 ani sa tot scada imobiliarele si nu se mai intampla. Ca nu inteleg de ce, fundamental, nu are cum sa se intample asta.
Astfel ca vorbim despre compania Uber. Pana la ultimul raport, stiam despre Uber ca a generat aproape $2.3 mld free cash flow in ultimele 12 luni.
Pe 31.01.2024 faceam un reel pe retelele mele sociale in care spuneam ca, pentru a se justifica pretul de de $66 pe actiune, Uber ar trebui sa-si creasca anualizat free cash flow-ul cu 22% in urmatorii 10 ani.
Astea erau asteptarile inglobate in pret.
La cateva zile dupa raportarea rezultatelor din ultimul trimestru, actiunile la Uber au crescut de la acel pret de $66 de la final de ianuarie la $76 in 20 februarie, adica cu 15% in 3 saptamani.
โRazvane, eu stiu ca bursa imi produce un randament mediu de 8-10% pe an pe termen lung. Daca ceva creste cu 15% in 3 saptamani, nu ma ating!โ
Si la prima vedere, ai avea dreptate. Pare o crestere artificiala, nesanatoasa.
In realitate, este o recalibrare de asteptari ale pietei.
Ce s-a schimbat intre timp? A devenit Uber o companie cu 15% mai valoroasa in 3 saptamani? Au avut cu 15% mai multi clienti ca a fost Valentineโs Day si oamenii n-au mai condus in drum inapoi spre casa?
Nu, dar noul raport Uber din 7 februarie pentru trimestrul care s-a incheiat la 31.12.2023 a aratat ca Uber a generat in ultimele 12 luni aproape $3.4 mld in free cash flow.
Daca ne uitam acum la care sunt asteptarile de crestere de free cash flow pe urmatorii 10 ani, vedem ca au coborat la 19%.
Deci, pentru a se justifica pretul din prezent de $76 pe actiune, Uber ar trebui sa-si creasca anualizat free cash flow-ul cu doar 19% in urmatorii 10 ani. โDoarโ pentru ca inainte era 22%.
Asadar, Uber s-a ieftinit, desi a crescut cu 15% in 3 saptamani! ๐
Stiu, foarte contraintuitiv, dar asta este menirea actiunilor pana la urma: sa creasca.
Ca altfel n-am mai investi in ele, nu? Altfel bursa nu ar mai fi cel mai mare creator de averi din toate timpurile, nu?
Deci nu trebuie sa ne sperie faptul ca actiunile la compania noastra prefera au crescut si sa ne faca sa nu mai vrem sa cumparam.
Atata timp cat evaluarea acelei companii ramane una rezonabila si cat teza noastra de investitie e in picioare, e chiar bine sa investim in repetate randuri in companiile care cresc in portofoliul nostru.
David Gardner, co-fondator la Motley Fool si un investitor de succes pe care il stimez, are o vorba:
Winners keep on winning.
DISCLAIMER: evident ca tot ce am zis aici nu e nu e sfat investitional. Compania Uber a fost aleasa ca exemplu pentru ca e o companie pe care o stim cu totii si peste 90% din cei care citesc acest articol s-au aflat, la un moment dat, intr-un Uber (ca sa nu fiu absolutist si sa zic 100%).
Iar daca vrei sa discutam despre lucrurile astea, sa intelegi cum functioneaza piata si poate chiar sa investesti fara sa-ti mai fie frica ca โa crescut, nu mai pot sa iauโ, trimite-mi un mail la [email protected].
Pe vremea cand era antreprenor, Razvan avea ca obiectiv obsesiv sa-si listeze compania la bursa. Studiul aprofundat al domeniului l-a facut sa inteleaga cum ajungi cu o companie la bursa, cum se conduce o astfel de companie, la ce se uita investitorii si care sunt dinamicile pe pietele de capital. Iar acum foloseste tot acest know-how pentru a-i ghida si pe altii in drumul lor investitional: spre independenta financiara, spre venituri pasive, spre un control al timpului si al banilor.
In contextul declararii Pandemiei de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii, in data de 11 martie 2020, din cauza raspandirii coronavirusuui Covid-19, la nivelul a peste 150 de tari, a fost instituita stare de urgenta pe teritoriul Romaniei pentru 30 de zile, prin decretul nr. 195/2020.
Daca detii o intreprindere in Romania sau vrei sa iti deschizi una, trebuie sa cunosti normele nationale privind impozitul pe profit. De la cum sa te inregistrezi fiscal, la cum sa completezi declaratiile fiscale pentru activitatea desfasurata.
Inflatia este o crestere de durata si generalizata a preturilor si de reducere a puterii de cumparare a monedei nationale. Inflatia se face simtita atat la nivelul tau de consumator, cat si la nivel macroeconomic, deoarece afecteaza si economia mondiala.
Cunoscut si sub denumirea simpla ca Fond de Garantare sau FGDB, este o institutie unica in Romania ce constituie un sistem care protejeaza depozitele populatiei la institutiile de credit. In articolul pe care te invitam sa il citesti, vei afla despre cum sunt asigurate depozitele bancare si de catre cine.
Ce este un buget? Cu ce ma ajuta acesta? Cum se face un buget? Exista buget de criza? Toate raspunsurile si intrebarile le gasesti aici, pentru a iti planifica bugetul in perioada crizei, dar si dupa criza.
Fie ca ai sau nu un credit in desfasurare, cu siguranta ai auzit de indicele Robor si fluctuatiile acestuia pe piata. Daca ai un credit in lei cu dobanda variabila deschis la banca, ai observat ca, din cand in cand, rata lunara pe care o ai de achitat creste sau scade. Aceste oscilatii sunt determinate de evolutia indicelui Robor pe piata monetara. Vei afla in acest articol ce este mai exact indicele Robor si cum iti influenteaza creditele pe care le ai in derulare.
Disclaimer: Echipa Mrfinance se strฤduieศte pe deplin sฤ menศinฤ acurateศea ศi actualitatea informaศiilor publicate. Aceste informaศii pot fi diferite faศฤ de ceea ce poศi intalni la o instituศie financiarฤ, furnizor de servicii sau site-ul serviciului/produsului respectiv.
Toate produsele ศi serviciile financiare sunt prezentate fฤrฤ garanศie. Atunci cรขnd evaluezi ofertele, te rugฤm sฤ consulศi Termenii ศi Condiศiile instituศiilor financiare รฎn parte. Dacฤ ai gฤsit diferenศe รฎntre informaศiile de pe site-ul mrfinance.ro ศi cele oferite de instituศiile financiare, te rugฤm sฤ ne contactezi la [email protected].
Pentru sugestii ศi reclamaศii poศi suna la telefonul consumatorului 0219551.
Pentru mai multe informaศii, intrฤ pe site-ul ANPC.
รn plus, acest site poate fi compensat prin terศi agenศi de publicitate. Totodatฤ, rezultatele noastre, instrumentele de comparatie, conศinutul blogului ศi recenziile editoriale se bazeazฤ pe o analizฤ obiectivฤ.