Piata autoturismelor ”verzi”. Investitiile in industria masinilor electrice
Echipa Mr. Finance se străduie să vă ajute să luați decizii financiare mai inteligente. Deși aderăm la o politică strictă de integritate editorială, această postare poate conține referințe la produse de la partenerii noștri. Iată o explicație pentru modul în care ne facem bani.
Achizitionarea masinilor verzi in Europa a cunoscut o crestere semnificativa in 2020, chiar daca trendul general al pietei de autovehicule a fost unul negativ.
Daca in 2010 existau aproximativ 17.000 de masini electrice pe drumurile lumii, in 2020 numarul a depasit 10 milioane. Piata este impulsionata si de initiativele guvernelor de combatere a schimbarilor climatice si de incurajare a consumatorilor sa treaca la masini electrice.
Vorbim despre o industrie inca tanara, dar cu un potential imens de dezvoltare. Tesla este unul dintre cele mai rasunatoare nume de pe piata, insa si alte companii cum ar fi NIO sau Arcimoto au inceput sa prinda avant.
Pe masura ce apar noi jucatori pe piata, industria isi continua drumul spre inovare.
Daca iei in calcul investitiile in actiuni din sectorul producatorilor de masini electrice, sunt cateva aspecte pe care e important sa le cunosti:
Contextul politic si economic legat de cresterea globala a companiilor verzi;
Factorii care determina vanzarea de masini electrice;
Provocarile pietei;
Potentialele riscuri de investitii.
XTB Romania a realizat un raport foarte util pentru investitori, care cuprinde cele mai importante companii din industria masinilor electrice listate la bursa. Analiza prezinta cele mai notabile cresteri si scaderi ale pretului actiunilor ”verzi” pe parcursul anului 2020 si pana in martie 2021. Vom discuta intr-o sectiune separata a acestui articol despre datele pe care le releva raportul.
Cresterea globala a companiilor verzi. Politicile de mediu
In China, industria automobilelor electrice a cunoscut o crestere considerabila in ultimul deceniu in contextul adoptarii unor politici publice si fiscale menite sa sustina inovarea in industria masinilor verzi. Ca sa reduca emisiile de carbon si poluarea aerului, China ofera stimulente pentru utilizarea vehiculelor electrice, mai exact subventii sau scutiri de taxe pentru masinile electrice care indeplinesc cerintele guvernului. Aceste stimulente fiscale nu se aplica pentru masinile de lux, cum ar fi Tesla.
Odata cu lansarea acestei initiative in 2009, productia si vanzarea de masini electrice a crescut. China a inregistrat si o crestere a actiunilor EV cum ar fi Nio (NIO), XPeng (XPEV), Li Auto (LI) si Kandi (KNDI).
Preocuparea asupra mediului a devenit o tema majora pe scena investitiilor, accelerata si mai mult de pandemie.
Si in Europa, necesitatea de adaptare a cerintelor de mediu la standardele ecologice a dus la vanzari mai mari de vehicule electrice. Marea Britanie, spre exemplu, a interzis vanzarea masinilor pe benzina si motorina pana in 2030, pentru a contribui la indeplinirea obiectivului tarii de emisii 0 pana in 2050.
De altfel, in 2020, Europa a avut unul dintre cele mai mari avanturi in industria EV, cu o crestere a vanzarilor de 44%, cea mai mare din ultimii 4 ani.
Conform datelor furnizate de APIA, in Romania, masinile electrice (100% si hibride plug in), dar si cele full hybird au ajuns sa detina in primele doua luni din 2021 o cota de piata de 13,1%, de 2,3 ori mai mare decat cea pe care o aveau in aceeasi perioada a anului trecut.
In Statele Unite, Tesla este deja un nume cunoscut in industria vehiculelor electrice, dar si alti producatori de masini traditionale precum General Motors, Volkswagen, Hyundai and Toyota s-au afirmat puternic pe scena EV.
Elanul din zona masinilor electrice a venit cu noua administratie de la Washington. Presedintele Biden a promis ca va oferi reduceri de taxe, astfel incat sa incurajeze consumatorii sa treaca la vehicule mai nepoluante si ca va crea inca 500.000 de puncte de incarcare EV pana in 2030.
Victoria lui Biden a sporit si interesul pentru actiunile ”verzi” pentru investitori.
Provocarile pietei EV
Trecerea globala la vehicule electrice ar fi un pas important in realizarea unui viitor fara emisii de dioxid de carbon. Totusi, sunt cateva provocari cu care se confrunta piata si pe care este bine sa le cunosti, fie ca te gandesti sa achizitionezi o masina electrica, sau iei in calcul optiunea de a investi in actiuni ale companiilor din EV.
Costurile. Unul dintre principalii factori care limiteaza adoptarea la scara larga a EV o reprezinta costurile.
Potrivit unui raport furnizat de Visual Capitalist, 63% dintre consumatori sustin ca pretul masinilor electrice se afla in acest moment sub bugetul lor, iar suma maxima pe care ar fi dispusi sa o dea pentru o masina electrica este de 36.000$ (aceste date reflecta situatia din tarile incluse in sondaj: China, Franta, Germania, India, Japonia, Norvegia, UK, USA)
Infrastructura de incarcare a vehiculelor electrice. Potrivit unui raport McKinsey, intre 110 si 180 miliarde de dolari trebuie investiti intre 2020 si 2030 pentru a satisface nevoia globala de statii de incarcare a masinilor electrice.
In plus, pentru a face statiile de incarcare mai accesibile, este necesar ca eforturile mai multor entitati sa fie aduse laolalta, incepand de la arhitecti si proiectanti, pana la furnizorii echipamentelor electrice.
Timpul de incarcare. Rapiditatea incarcarii vehiculului electric este un factor care influenteaza puternic decizia de cumparare a consumatorului. Timpul necesar pentru a incarca o masina electrica variaza de la 30 de minute pana la 12 ore, in functie de dimensiunea bateriei, dar si de viteza punctului de incarcare.
Producatorii de masini incearca sa gaseasca solutii pentru incarcarea cat mai rapida a bateriilor. Din fericire, sistemele de ultima generatie sunt capabile sa incarce complet un vehicul electric in doar 20 de minute, iar acestea devin incet disponibile in intreaga lume.
Principalele companii din industria vehiculelor electrice listate la bursa
Industria vehiculelor electrice (EV) este compusa atat din companiile producatoare de masini electrice, cat si din companiile care ofera piese sau servicii pentru masini electrice.
Vom discuta despre cele mai importante companii din industria vehiculelor listate la bursa.
Companie
Tesla
NIO
Plug Power
FuelCell Energy
Blink Charging
Simbol xStation
TSLA.US
NIO.US
PLUG.US
FCEL.US
BLNK.US
Randament 2020
743.44%
1112.44%
973.10%
345.02%
2198.39%
Randament 2021
20.52%
18.40%
84.31%
50.04%
5.19%
Randament de la alegerile din SUA
100.63%
62.56%
268.73%
622.41%
391.48%
Sursa: Bloomberg, XTB. Date bazate pe preturile de inchidere de pe 8 martie.
Tesla (TSLA)
Este liderul de facto al pietei vehiculelor electrice. Cu masinile sale de lux, tehnologia revolutionara si un CEO ce pare din alta lume, Tesla este considerat cel mai valoros producator auto din toate timpurile.
In 2020, Tesla a livrat 499.550 de vehicule, extrem de aproape de obiectivul sau de 500.000 de unitati.
Tesla a ajuns la o capitalizare de aproximativ 574 miliarde de dolari, totusi mult departe de maximul de 837 miliarde de dolari pe care l-a atins la sfarsitul lunii ianuarie 2021.
Potrivit datelor furnizate de XTB Romania, actiunile Tesla au avut un inceput de an puternic in 2020, dar la jumatatea anului cotatia a pierdut in totalitate avansul acumulat si chiar a scazut cu aproximativ 20% sub nivelul de inchidere al anului 2020.
NIO Limited (NIO)
Compania chinezeasca a luat piata cu asalt in 2020. Cu doar un an in urma, putini s-ar fi gandit ca producatorul de masini electrice va avea un success atat de rasunator. Recent, NIO a lansat primul sau model sedan, NIO ET7, menit sa consureze cu Tesla Model 3.
Compania a livrat 44.000 de vehicule in 2020, cu mult mai putine decat Tesla, insa dublu fata de vanzarile sale din 2019.
Actiunile NIO au crescut de la 3,24 USD la inceputul anului 2020, la un maxim istoric de aproximativ 67 USD. Totusi, similar cu Tesla, NIO a suferit o scadere majora in 2021, cand a pierdut jumatate din valoare, dupa cum ne arata raportul XTB Romania.
Plug Power (PLUG.US)
Este un furnizor de tehnologie generatoare de energie alternativa care se bazeaza pe proiectarea, dezvoltarea si comercializarea sistemelor de celule de combustibil cu hidrogen utilizate pe piata EV. Recent, compania a incheiat doua parteneriate importante: unul cu grupul sud-coreean SK Group, iar cel de-al doilea cu grupul francez Renault.
In timp ce SK Group a facut o investitie majora in companie, Renault a decis sa infiinteze o societate mixta cu Plug Power care sa domine piata europeana a vehiculelor comerciale usoare alimentate cu pile de combustibil. Aceste parteneriate au fost evaluate favorabil de analisti, care sunt de parere ca Plug Power a creat in acest fel premisele unor castiguri viitoare.
Potrivit raportului XTB Romania, cele doua parteneriate i-au asigurat companiei o crestere a cotatiei, urmata de o perioada de consolidare si un declin in 2021 (dar cu mentinerea unui avans de peste 100% fata de nivelul la care se afla inainte de alegerile din SUA).
FUELCELL ENERGY (FCEL.US)
Furnizorul de celule de combustibil este prezent pe piata inca din 1969, fara sa genereze insa niciun profit in ultimii 20 de ani, ba chiar la un pas de faliment in 2019.
Parteneriatul cu ExxonMobil i-a adus, insa, primele rapoarte cu venituri in crestere. Acordurile cu Pfizer si Toyota, dar si contextul victoriei democratilor in SUA, a propulsat Fuelcell Energy in zona investitiilor.
Actiunile companiei au cunoscut o crestere de peste 400% de la alegerile prezidentiale din SUA si au ajuns la 28 USD la inceputul lunii februarie, dupa cum ne arata raportul XTB Romania. In luna martie 2021, cotatia s-a depreciat, insa, cu peste 50%, cand a ajuns la 11 USD. Totusi, actiunile companiei se tranzactioneaza in continuare pozitiv de la inceputul anului.
BLINK CHARGING (BLNK.US)
Blink Charging este compania care produce statii de incarcare pentru vehicule electrice si opereaza propria retea de statii de incarcare. Pe parcursul anului 2020 actiunile companiei au crescut cu peste 2.000%. Potrivit datelor furnizate de XTB Romania, compania a inregistrat un nou maxim intraday in zona de 63 USD la sfarsitul lunii ianuarie 2021. Totusi, cumparatorii nu au reusit sa mentina castigurile, astfel incat actiunile s-au retras. Actiunile se tranzactioneaza acum cu aproximativ 55% sub maximele istorice.
Despre XTB
XTB a fost fondat in 2002 si este unul dintre cei mai mari brokeri de Forex si CFD listati la bursa, cu peste 15 ani de experienta in pietele financiare si mai mult de 300.000 de clienti in intreaga lume.
Traderii pot alege intre actiuni si ETF-uri cu detinere (clasice/spot) sau CFD-uri cu suport pe Forex, indici bursieri, marfuri, actiuni, ETF-uri, criptomonede.
Brokerul este cunoscut pentru transparenta si viteza de executie, ceea ce i-a adus cateva premii printre care "Cel mai bun broker din Europa" din partea Money Markets Journal in 2005 si "Cea mai buna platforma de trading a anului" de catre Online Personal Wealth Awards in 2016.
XTB, unul dintre cei mai mari brokeri de FX & CFD, cotati la bursa, din lume, si-a unit fortele cu José Mourinho, unul dintre cei mai de renume manageri de fotbal din toate timpurile.
Antrenorul portughez este in prezent ambasadorul de brand al XTB.
Bianca este pasionata de cercetare, de culegerea si prelucrarea informatiilor. Lucreaza cu interes la studii de caz, dar ii poti regasi amprenta editoriala si in articolele despre produse bancare, investitii si servicii de transfer de bani.
Achiziționarea unei mașini noi este o decizie majoră care implică nu doar preferințe personale, ci și considerații financiare semnificative. Identificarea momentului optim pentru a face această investiție poate influența semnificativ beneficiile financiare pe care le vei obține. Iată câteva sfaturi pentru a te orienta în acest proces important. 1. Ia în calcul costul serviciilor de […]
Conform BNR, IRCC aplicat pentru trimestrul 2 al anului 2024 va fi de 5.90%, față de 5.97%, cât era în trimestrul 1 al anului 2024. Impactul asupra ratelor românilor care au credite cu dobândă variabilă va fi nesemnificativ. Dacă în ultimul an am asistat la o plafonare a indicelui, acesta începe să descrească în următoarele […]
De fiecare data cand imi intra un client la o sedinta de consultanta financiara, primul lucru pe care il intreb este: Care este motivul pentru care vrei sa faci investitii? Raspunsul, aproape in unanimitate, este: Sa inmultesc banii! Bineinteles ca apoi sapam mai adanc si ne dam seama ca banii, in sine, nu reprezinta niciodata […]
Warren Buffett a zis la un moment dat. Prima regula din investitii este sa nu pierzi bani. A doua regula din investitii este sa nu uiti prima regula. De ce pune Buffett atata pret pe a nu pierde bani? Si de ce e atat de daunator daca lucrurile incep s-o ia la vale? Hai sa […]
Ai aflat ca inflatia is a thing si te-ai gandit sa incepi sa investesti, sa iti protejezi banii. Daca mai ai si un obiectiv de viitor: devine cu atat mai clar ca vrei sa investesti. Incepi sa studiezi putin fenomenul si dai de bursa. Si auzi acolo de “actiuni” si vezi ca au un pret. […]
Conform unui studiu realizat de catre Unlock Market Research la initiativa BCR, banii sunt de departe principalul motiv de cearta in cuplu. De asemenea, 60% dintre respondenti sustin ca discutiile despre bani pot fi delicate, dar necesare. Studiul a fost realizat pe un esantion de 600 de persoane, 86% dintre ele fiind casatorite, 14% locuiesc […]
Disclaimer: Echipa Mrfinance se străduiește pe deplin să mențină acuratețea și actualitatea informațiilor publicate. Aceste informații pot fi diferite față de ceea ce poți intalni la o instituție financiară, furnizor de servicii sau site-ul serviciului/produsului respectiv.
Toate produsele și serviciile financiare sunt prezentate fără garanție. Atunci când evaluezi ofertele, te rugăm să consulți Termenii și Condițiile instituțiilor financiare în parte. Dacă ai găsit diferențe între informațiile de pe site-ul mrfinance.ro și cele oferite de instituțiile financiare, te rugăm să ne contactezi la [email protected].
Pentru sugestii și reclamații poți suna la telefonul consumatorului 0219551.
Pentru mai multe informații, intră pe site-ul ANPC.
În plus, acest site poate fi compensat prin terți agenți de publicitate. Totodată, rezultatele noastre, instrumentele de comparatie, conținutul blogului și recenziile editoriale se bazează pe o analiză obiectivă.