Crowdfunding

Multifinantarea participativa pentru proiecte start-up
Articol scris de:
Stefania Sarina Oprea
mai 22, 2020
 · de citit in 
6
 min.

Inainte de a parcurge acest articol, trebuie sa stii ca:  

  • Piata de Crowdfunding, la nivel global, se ridica la valoarea de 304, 53 miliarde de dolari, activa in peste 170 de tari;
  • Exista si alte forme de finantare a unor afaceri, decat inprumuturile bancare sau accesarea de fonduri de la stat;
  • In strainatate este foarte popular instrumentul de finanatare numit crowdfunding;
  • Daca ai stabilit un buget pentru afacere pe care nu il poti acoperi din capital propriu, in Roamnia exista cateva platforme online dedicate scopului de a atrage investitori.

Pe scurt, crowdfunding inseamna multifinantare.

Dar ce finantezi prin crowdfunding si cum functioneaza el, poti sa afli din articolul nostru.

De asemenea, iti vom prezenta si cateva ponturi despre:

  • Cum sa apelezi la comunitate care te ajuta sa dezvolti un proiect
  • Unde poti sa gasesti aceasta sursa
  • Ce avantaje iti ofera

Ce este Crowdfunding-ul?

Poate ca suna modern si greu de aplicat, dar notiunea de crowdfunding nu este chiar o noutate.

Pentru inceput, sa te familiarizam cu conceptul.

Crowdfundingul este o metoda prin care poti sa strangi bani cu ajutorul colectivitatii, prin intermediul platformelor online, cu scopul de a finanta un proiect.

Este vorba de o finantare participativa a unor proiecte aflate la nivel de start-up, pentru care initiatorul nu poate apela la o finantare traditionala de felul imprumuturilor bancare sau alte forme de credite.

Pe langa faptul ca este foarte populara si aplicabila in tarile straine, precum SUA, Anglia si Olanda, ideea de multifinantare a aparut cu mult inainte ca internetul sa ia nastere.

Chiar de pe vremea lui Platon am putea spune, pe cand in Grecia Antica, intelepciunea colectiva si puterea multimilor era o forma esentiala de comunicare pentru functionarea democratiei, un proiect politic de mare anvergura.

Topul celor 30 de tari ce folosesc aceasta forma de finantare:

Sursa tabel: P2PMarketData

Cum functioneaza crowdfunding-ul?

Pentru crowdfunding este nevoie de initiatorul unui proiect (fie el profesional, artisitic, de mediu, inovant etc), care ar avea un impact durabil in comunitate, ce nu detine banii necesari demararii acestuia si nu poate accesa alte surse de finantare (cum am spus mai sus, fie un imprumut bancar sau poate fonduri de investitii), si de potentiali investitori (oameni din comunitate, oameni de afaceri, simpli sustinatori), care vor sa dea bani pentru proiectul planuit.

Aceste doua parti participante la crowdfunding se intalnesc prin intermediul internetului. 

Platformele online vor servi ca mijloc de comunicare intre initiatorul proiectului si persoanele interesate de finantare. Aceste persoane care vor sa iti dea bani, vor face aceasta donatie in mod voluntar si in baza unor valori personale care coreleaza cu proiectul tau.    

Poti lansa un business prin Crowdfunding?

Da. Tocmai despre cum sa lansezi un business prin intermediul finantarii participative afli de la noi.

Oamenii care vor crede cu adevarat in ideea ta, te vor ajuta sa-ti dezvolti afacerea, fara sa le dai banii inapoi.

In schimb, pentru fiecare ban primit de la investitori, trebuie ca si ei sa primeasca ceva de la tine, dar sub o alta forma, cum ar fi un serviciu, produsul tau dupa lansare, ceva prin care i-ai recompensa drept multumire pentru gestul lor.

Exista mai multe tipuri de finantare crowdfunding:

  • Bazata pe recompense, atunci cand investitorii aleg sa iti ofere sume mici de bani. De obicei recompensa este mai mult simbolica.
  • Bazata pe donatii, atunci cand investitiile sunt destinate unor cauze sociale, tratamente medicale, de regula proiecte non-profit. Pentru astfel de investitii, oamenii ofera bani, fara a astepta ceva in schimb, deoarece scopul poate fi unul umanitar.
  • Equity crowdfunding, cand investitorul ofera o suma mare si primeste in schimb o parte din capitalul social al firmei.
  • Dept crowdfunding, atunci cand investitorii ofera imprumuturi cu dobanda.
  • In Statele Unite ale Americii exista o forma de investitie in oameni. De exemplu, investitia in tineri care merg la Universitate si au nevoie de bani pentru studiu, cu recompese obtinute din venitul pe care il vor avea ulterior. Sau investitiile facute in sportivi sai artisti, cu recompense obtinute din incasarile de dupa obtinerea notorietatii.

Exista Crowdfund-ing in Romania?

Daca ai statut de persoana juridica, ai o idee valoroasa si nu ai bani, pregateste o prezentare atragatoare pentru potentialii investitori, pentru ca si in Romania poti obtine finantare participativa.

Expune-ti ideea online pe una dintre platformele acreditate, disponibile la noi in tara.

Te informam ca lista cu platformele de crowdfunding din Romania pe care o gasesti mai jos este realizata dupa un criteriu pur intamplator.

Ar mai trebui sa stii ca...

Daca apelezi la finantarea prin crowdfunding, trebuie sa stii ca poti avea multe beneficii, nu doar sub forma banilor.

  • Cel mai relevant dintre toate este acela ca primesti finantare fara sa te indatorezi. De asemenea poti vedea care ar putea sa fie impactul ideii tale, daca merita sau nu efortul. Un fel de cercetare de piata.
  • Si nu in ultimul rand, daca primesti si bani si te simti incurajat, iti si promovezi afacerea. Cand proiectul tau va fi gata, este posibil sa ai deja potentiali clienti, investitorii care au avut incredere in ideea ta.

Daca te-ai decis ca un program de crowdfunding este potrivit pentru proiectul tau, mai intai, fa-ti curaj sa le spui apropiatilor, rudelor, prietenilor despre ideea ta si familiarizeaza-i cu aceasta. Chiar le poti cere adresele de e-mail, ca sa ai deja o comunitate careia sa ii prezinti stadiul proiectului tau. Printre acestia se vor regasi ulterior potentiali finantatori sau clienti.

  • Intereseaza-te din timp care este cea mai potrivita platforma de crowdfunding pentru tine si afacerea ta (vezi lista noastra) si tine-i la curent pe cei carora le-ai prezentat ideea, ca sa stie unde sa te gaseasca pentru a te finanta.
  • Fa-ti un plan de afaceri solid si nu te grabi. Invata tehnici SEO care te vor ajuta la promovare.
  • Dedica-te programului de crowdfunding ca unui job full-time.
  • Multumeste si se tine-te de promisiuni.

Planul pentru Crowdfunding

Iata ce ar trebui sa faci pentru a avea success cu ideea ta inainte sa o lansezi pe una dintre platforme.  

  1. Pregateste o prezentare atragatoare despre proiectul tau (poate fi un clip video)
  2. Stabileste bugetul si fa-ti o echipa cu care vei lucra
  3. Propune servicii de recompensare in schimbul banilor de la sustinatori si mentine o relatie de comunicare cu acestia, bazata pe incredere
  4. Realizeaza mesaje pentru investitori prin care sa le explici de ce apelezi la crowdfunding si de ce te-ar sustine cineva
  5. Stabileste ce faci cu banii pe care ii strangi si cum vor beneficia cei din comunitatea ta de serviciul propus.

Acestea sunt doar cateva provocari de care trebuie sa fii constient ca este necesar a fi parcurse daca vrei sa ai o campanie de crowdfunding de success.

Exista si dezavantaje ale crowdfunding-ului.

Unele platforme nu iti dau banii stransi decat dupa ce a fost atinsa suma solicitata. De aceea, te-am sfatuit mai sus sa cercetezi cu atentie platformele de crowdfunding din Romania si sa o descoperi pe cea care ti se potrieste.

De asemenea, trebuie luata in calcul si fiscalitatea din Romania.

Daca ai nevoie de o suma mare de bani, o campanie de crowdfunding trebuie sa devina tot mai mare. Iar acest lucru este posibil prin intermediul strategiilor de marketing. Fara un pecialist in marketing, nu vei putea sa strangi acei multi bani, mai ales ca multe platforme nu te ajuta, daca nu produci bani prin marketing.

Asadar, mult capital se va cheltui pe marketing.   

Ce drepturi au persoanele care doneaza prin Crowdfunding?

Persoanele care investesc prin intermediul platformelor de crowdfunding, au drepturi care sunt oferite de fiecare mijloc de comunicare in parte.

Pe langa drepturi putem vorbi si despre o forma de motivatie regasita in placerea de a contribui la punerea in practica a unei idei de afacere, de accesul la informatiile ce stau la baza unui proiect de start-up si de obtinerea unor recompense (servicii sau obiecte) propuse de catre initiatorul de proiect.

Concluzii

Pe scurt, prin intermediul tehnicii de crowdfunding, oricine poate propune un proiect care sa fie finantat cu ajutorul colectivitatii.

Important este ca ideea sa aiba impact de durata asupra comunitatii, iar sustinatorului sa ii placa proiectul tau.

Sustinatorul poate oferi o suma de bani si poate alege din recompensele pe care initiatorul proiectului i le propune.

Prin articolul nostru am vrut sa iti prezentam un altfel de instrument de finatare de care te poti folosi pentru afacerea ta si suntem convinsi despre crowdfunding ca va deveni tot mai popular si la noi in tara.

Surse folosite in redactarea acestui articol:

https://ro.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding

http://interactivepdf.uniflip.com/2/82771/298644/pub/document.pdf

https://www.forbes.com/sites/chancebarnett/2013/05/08/top-10-crowdfunding-sites-for-fundraising/#610cc5883850

https://www.investopedia.com/terms/c/crowdfunding.asp

https://www.startupcafe.ro/

Publicat in :
Stefania Sarina Oprea
Ștefania scrie articole bazate pe date despre produse financiare, investiții și servicii bancare. A studiat limbile străine în București, însă fără a-i închide orizonturile către domenii noi, precum finanțele. Putem spune că, acestea s-au împletit perfect pentru a putea scrie ghiduri și recenzii valoroase pentru MrFinance. Cand nu scrie despre finanțe, citește romane SF, face mult sport și călătorește. O puteți găsi aici: [email protected]

Alte articole: 

septembrie 9, 2020
Investitiile in Criptomonede – cine, unde si de ce?

In prezent, exista peste 340 de miliarde de dolari investiti direct in monede digitale, precum si numeroase alte instrumente derivate ce atrag toate tipurile de investitori.

Citeste mai mult
august 20, 2020
Creditarea Responsabila

Creditarea Responsabila este si responsabilitatea ta. Inainte sa iei orice decizie ce include banii tai, documenteaza-te, cauta si pune intrebari. Citeste si despre responsabilitatea financiara si educatia financiara.

Citeste mai mult
august 20, 2020
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum

Pandemia de coronavirus nu doar ca ne-a afectat si continua sa ne afecteze viata, dar ea a avut impact si asupra comportamentului de cumparare. Achizitiile noastre au fost reduse din cauza masurilor de izolare, a venitului instabil sau a pierderii locului de munca. Ferratum Romania a participat la cea de-a 12-a editie a Barometrului de […]

Citeste mai mult
iulie 18, 2020
Bloguri din Romania

Blogurile sunt noile carti sau reviste in mediul digital. Afla care sunt cele 7 Bloguri din Romania, care ne plac, din domenii diferite.

Citeste mai mult
iulie 16, 2020
Diferenta dintre o Banca si IFN

Ce diferente sunt intre banci si IFN? Cine are cea mai avantajoasa dobanda? Ce sume pot lua si pe ce perioade? MrFinance are infograficul extrem de util, cu toate datele la vedere.

Citeste mai mult
Disclaimer: Echipa Mrfinance se străduiește pe deplin să mențină acuratețea și actualitatea informațiilor publicate. Aceste informații pot fi diferite față de ceea ce poți intalni la o instituție financiară, furnizor de servicii sau site-ul serviciului/produsului respectiv.

Toate produsele și serviciile financiare sunt prezentate fără garanție. Atunci când evaluezi ofertele, te rugăm să consulți Termenii și Condițiile instituțiilor financiare în parte. Dacă ai găsit diferențe între informațiile de pe site-ul mrfinance.ro și cele oferite de instituțiile financiare, te rugăm să ne contactezi la [email protected].

Pentru sugestii și reclamații poți suna la telefonul consumatorului 0219551.

Pentru mai multe informații, intră pe site-ul ANPC.

În plus, acest site poate fi compensat prin terți agenți de publicitate. Totodată, rezultatele noastre, instrumentele de comparatie, conținutul blogului și recenziile editoriale se bazează pe o analiză obiectivă.

Pentru mai multe informații, te rugăm să consulți disclaimerul de publicitate.
Inapoi sus
magnifiermenucross-circle

Pin It on Pinterest

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram