Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum

Analiza rezultatelor Barometrului de Vara Ferratum
Articol scris de:
Bianca Ilie
august 20, 2020
 · de citit in 
6
 min.

Pandemia de coronavirus nu doar ca ne-a afectat si continua sa ne afecteze viata, dar ea a avut impact si asupra comportamentului de cumparare. Achizitiile noastre au fost reduse din cauza masurilor de izolare, a venitului instabil sau a pierderii locului de munca.

Ferratum Romania a participat la cea de-a 12-a editie a Barometrului de Vara Ferratum, un sondaj care a urmarit sa determine in ce masura au fost afectate obiceiurile de consum a aproape 15.000 de consumatori din 11 tari. 

Ferratum a publicat rezultatele acestui sondaj international, iar datele ne releva informatii valoroase cu privire la aceasta perioada de izolare, cum au cheltuit consumatorii banii, cum si-au gestionat finantele si care sunt planurile de viitor.

De ce ar trebui sa te intereseze aceste informatii?

Aceste informatii sunt relevante pentru tine ca sa stii unde te pozitionezi si sa ramai ancorat in realitatea economica a vremurilor pe care le traim. Daca ti-ai pierdut locul de munca sau veniturile tale au fost afectate, poate fi de ajutor sa intelegi ce abordari au avut alti consumatori si cum au incercat sa isi gestioneze situatia financiara.

Daca detii un business, ori vrei sa iti deschizi unul, merita sa stii cum iti poti conduce afacerea, in functie de tendintele din piata si comportamentul de consum. 

Cum au fost locurile de munca si veniturile afectate?

Una dintre preocuparile principale pe care le-a adus pandemia de coronavirus este cea referitoare la statutul profesional. Grija majoritatii consumatorilor a fost sa isi conserve statutul, in special intr-un context in care economia a devenit extrem de vulnerabila, iar multe locuri de munca au fost amenintate.

Datele furnizate de Ferratum ne arata ca 58% dintre respondenti au reusit sa isi pastreze locul de munca si nici nu au au suferit pierderi de salariu. Totusi, 18% dintre respondenti au declarant ca pandemia de coronavirus le-a redus veniturile din salariu, in timp 13% si-au pierdut locul de munca, iar 11% au intrat in somaj tehnic.

Stilul de viata si activitatile sociale in perioada izolarii

Salariul reprezinta principala sursa de venit la nivelul unei gospodarii, iar informatiile cu privire la mentinerea sau pierderea statutului profesional pot fi corelate cu datele despre stilul de viata al consumatorilor.

Majoritatea respondentilor au declarat ca si-au anulat planurile de calatorie, au inceput sa acorde o atentie sporita cheltuielilor, sau chiar au redus cheltuielile.

La nivel social, au recurs la diverse mecanisme de coping ca sa treaca mai usor peste perioada de izolare. In ultimele luni, oamenii au preferat sa se uite la televizor (15%), sa socializeze cu prietenii si familia (13%), sau sa petreaca timp in aer liber (11%), in limitele masurilor impuse de autoritatile din fiecare stat.

Izolarea impusa de pandemia de coronavirus a venit si cu limitari in privinta desfasurarii unor activitati de rutina. In aceste conditii, este de inteles ca multe persoane si-au dorit sa revina la viata si obiceiurile pe care le aveau inainte de pandemie. 18% dintre respondenti au declarat ca cel mai mult le-au lipsit vizitele facute familiei, urmate de activitatile cu prietenii (16%), mersul la restaurant sau terasa (10%), calatoriile in strainatate (9%).

Observam ca procentele cele mai mari le au activitatile care implica o componenta sociala. Formam in mod natural conexiuni cu ceilalti, iar sanatatea noastra beneficiaza de pe urma interactiunilor cu cei din jur. 

O imagine a cheltuielilor in perioada Covid-19

Observam o ierarhizare a cheltuielilor in functie de prioritatea lor. Cheltuielile necesare (alimente) se detaseaza net de cheltuielile utile (mobilier, activitati pentru copii, gradinarit, electrocasnice pentru locuinta) si cheltuielile de placere (vacante, articole de imbracaminte, participarea la evenimente, echipamente pentru sport sau produse de lux).

In perioadele de criza, oamenii tind sa isi ierarhizeze necesitatile, dar si motivatiile care stau la baza actiunilor. Amintim aici ca un rol important il are educatia financiara si elaborarea unui plan al cheltuielilor adaptat realitatilor pe care le traim.

In ceea ce priveste prognoza cheltuielilor pentru vara lui 2020, 66% dintre respondenti declara ca vor cheltui mai putin decat anul trecut, 26% la fel ca anul trecut, si 8% mai mult decat anul trecut. In contextul diminuarii veniturilor si al instabilitatii economice, aceste valori sunt usor de inteles.

Cum se pozitioneaza romanii in topul cheltuielilor

In ceea ce priveste situatia romanilor, 23% dintre respondenti au declarat ca in urmatoarele luni vor cheltui bani pe alimente, 11% pe calatorii in tara, 10% pe obiecte vestimentare, 7% pe mobilier pentru casa, iar 15% pe alte tipuri de produse. 

Cumparaturi online vs. cumparaturi traditionale

Pandemia a modelat intr-un timp foarte scurt comportamentele de consum si a stimulat comerciantii sa gaseasca metode alternative prin care sa isi desfasoare activitatea. Marii retaileri s-au vazut nevoiti sa se adapteze rapid si sa puna la dispozitia clientilor instrumente online (aplicatii de livrare, metode de plata).

Cu toate acestea, potrivit studiului Ferratum, 68% dintre respondenti inca prefera cumparaturile traditionale, in detrimentul celor online.

Nevoia de digitalizare se reflecta, totusi, in alegerea metodelor de plata pentru cumparaturile online. 53% dintre respondenti prefera platile online, cu cardul, 22% prin transfer bancar, in timp ce doar 25% declara ca opteaza pentru plata cash, la livrare.

Se observa si aici importanta data nevoilor de baza - mai mult de jumatate dintre respondenti au afirmat ca in timpul izolarii, cei mai multi bani pentru cumparaturile online au fost cheltuiti pe alimente.

Cum vor arata vacantele in 2020?

Am vazut ca obiceiurile de consum sunt mai mult orientate catre achizitia bunurilor necesare pentru gospodarie si finantarea activitatilor prioritare pentru familie.

Nu este deloc surprinzator faptul ca planurile de vacanta ale oamenilor au fost anulate sau amanate (25% dintre respondenti), fie din cauza masurilor dispuse de guverne, fie pentru o mai mare siguranta a economiilor sau chiar a sanatatii familiei, intr-o perioada destul de impredictibila.

De altfel, 28% dintre respondenti au declarat ca intentioneaza sa cheltuie in vacanta de vara de anul acesta intre 0-200 euro, 15% intre 201-400 euro, 12% intre 1201-1400 euro, iar procentul scade considerabil pentru cheltuielile de vacanta care depasesc 1600 euro.

Aceste rezultate pot fi intelese si prin prisma cresterii oportunitatilor de afirmare a turismului intern din mai multe tari, printre care si Romania. Oamenii sunt dispusi sa cheltuie mai putini bani in scop recreativ, asa ca opteaza pentru turismul intern, ca alternativa de vacanta mai economica.

Cei care vor pleca totusi in vacante in 2020, intentioneaza sa isi finanteze excursiile din economii (41%), iar restul de 59% cu ajutorul unui credit bancar sau a unui credit nebancar.

Despre studiul Ferratum

Acest articol a fost realizat cu ajutorul datelor publicate de Ferratum Group. Datele au fost colectate de la 15.000 de participanti la sondaj, cu varste cuprinse intre 18 si 61 de ani, din 11 tari in care compania activeaza.

Ferratum Group este un furnizor international se servicii bancare mobile si credite online destinate persoanelor fizice si juridice, cu prezenta la nivel global.

Publicat in :
Bianca Ilie
Bianca este pasionata de cercetare, de culegerea si prelucrarea informatiilor. Lucreaza cu interes la studii de caz, dar ii poti regasi amprenta editoriala si in articolele despre produse bancare, investitii si servicii de transfer de bani.

Alte articole: 

septembrie 9, 2020
Investitiile in Criptomonede – cine, unde si de ce?

In prezent, exista peste 340 de miliarde de dolari investiti direct in monede digitale, precum si numeroase alte instrumente derivate ce atrag toate tipurile de investitori.

Citeste mai mult
august 20, 2020
Creditarea Responsabila

Creditarea Responsabila este si responsabilitatea ta. Inainte sa iei orice decizie ce include banii tai, documenteaza-te, cauta si pune intrebari. Citeste si despre responsabilitatea financiara si educatia financiara.

Citeste mai mult
august 20, 2020
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum

Pandemia de coronavirus nu doar ca ne-a afectat si continua sa ne afecteze viata, dar ea a avut impact si asupra comportamentului de cumparare. Achizitiile noastre au fost reduse din cauza masurilor de izolare, a venitului instabil sau a pierderii locului de munca. Ferratum Romania a participat la cea de-a 12-a editie a Barometrului de […]

Citeste mai mult
iulie 18, 2020
Bloguri din Romania

Blogurile sunt noile carti sau reviste in mediul digital. Afla care sunt cele 7 Bloguri din Romania, care ne plac, din domenii diferite.

Citeste mai mult
iulie 16, 2020
Diferenta dintre o Banca si IFN

Ce diferente sunt intre banci si IFN? Cine are cea mai avantajoasa dobanda? Ce sume pot lua si pe ce perioade? MrFinance are infograficul extrem de util, cu toate datele la vedere.

Citeste mai mult
Disclaimer: Echipa Mrfinance se străduiește pe deplin să mențină acuratețea și actualitatea informațiilor publicate. Aceste informații pot fi diferite față de ceea ce poți intalni la o instituție financiară, furnizor de servicii sau site-ul serviciului/produsului respectiv.

Toate produsele și serviciile financiare sunt prezentate fără garanție. Atunci când evaluezi ofertele, te rugăm să consulți Termenii și Condițiile instituțiilor financiare în parte. Dacă ai găsit diferențe între informațiile de pe site-ul mrfinance.ro și cele oferite de instituțiile financiare, te rugăm să ne contactezi la [email protected].

Pentru sugestii și reclamații poți suna la telefonul consumatorului 0219551.

Pentru mai multe informații, intră pe site-ul ANPC.

În plus, acest site poate fi compensat prin terți agenți de publicitate. Totodată, rezultatele noastre, instrumentele de comparatie, conținutul blogului și recenziile editoriale se bazează pe o analiză obiectivă.

Pentru mai multe informații, te rugăm să consulți disclaimerul de publicitate.
Inapoi sus
magnifiermenucross-circle

Pin It on Pinterest

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram