Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum

Analiza rezultatelor Barometrului de Vara Ferratum
Articol scris de:
Bianca Ilie
08/20/2020
 · de citit in 
6
 min.

Pandemia de coronavirus nu doar ca ne-a afectat si continua sa ne afecteze viata, dar ea a avut impact si asupra comportamentului de cumparare. Achizitiile noastre au fost reduse din cauza masurilor de izolare, a venitului instabil sau a pierderii locului de munca.

Ferratum Romania a participat la cea de-a 12-a editie a Barometrului de Vara Ferratum, un sondaj care a urmarit sa determine in ce masura au fost afectate obiceiurile de consum a aproape 15.000 de consumatori din 11 tari. 

Ferratum a publicat rezultatele acestui sondaj international, iar datele ne releva informatii valoroase cu privire la aceasta perioada de izolare, cum au cheltuit consumatorii banii, cum si-au gestionat finantele si care sunt planurile de viitor.

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 1
De ce ar trebui sa te intereseze aceste informatii?

Aceste informatii sunt relevante pentru tine ca sa stii unde te pozitionezi si sa ramai ancorat in realitatea economica a vremurilor pe care le traim. Daca ti-ai pierdut locul de munca sau veniturile tale au fost afectate, poate fi de ajutor sa intelegi ce abordari au avut alti consumatori si cum au incercat sa isi gestioneze situatia financiara.

Daca detii un business, ori vrei sa iti deschizi unul, merita sa stii cum iti poti conduce afacerea, in functie de tendintele din piata si comportamentul de consum. 

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 2
Cum au fost locurile de munca si veniturile afectate?

Una dintre preocuparile principale pe care le-a adus pandemia de coronavirus este cea referitoare la statutul profesional. Grija majoritatii consumatorilor a fost sa isi conserve statutul, in special intr-un context in care economia a devenit extrem de vulnerabila, iar multe locuri de munca au fost amenintate.

Datele furnizate de Ferratum ne arata ca 58% dintre respondenti au reusit sa isi pastreze locul de munca si nici nu au au suferit pierderi de salariu. Totusi, 18% dintre respondenti au declarant ca pandemia de coronavirus le-a redus veniturile din salariu, in timp 13% si-au pierdut locul de munca, iar 11% au intrat in somaj tehnic.

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 3
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 22

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 4
Stilul de viata si activitatile sociale in perioada izolarii

Salariul reprezinta principala sursa de venit la nivelul unei gospodarii, iar informatiile cu privire la mentinerea sau pierderea statutului profesional pot fi corelate cu datele despre stilul de viata al consumatorilor.

Majoritatea respondentilor au declarat ca si-au anulat planurile de calatorie, au inceput sa acorde o atentie sporita cheltuielilor, sau chiar au redus cheltuielile.

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 5
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 23

La nivel social, au recurs la diverse mecanisme de coping ca sa treaca mai usor peste perioada de izolare. In ultimele luni, oamenii au preferat sa se uite la televizor (15%), sa socializeze cu prietenii si familia (13%), sau sa petreaca timp in aer liber (11%), in limitele masurilor impuse de autoritatile din fiecare stat.

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 6
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 24

Izolarea impusa de pandemia de coronavirus a venit si cu limitari in privinta desfasurarii unor activitati de rutina. In aceste conditii, este de inteles ca multe persoane si-au dorit sa revina la viata si obiceiurile pe care le aveau inainte de pandemie. 18% dintre respondenti au declarat ca cel mai mult le-au lipsit vizitele facute familiei, urmate de activitatile cu prietenii (16%), mersul la restaurant sau terasa (10%), calatoriile in strainatate (9%).

Observam ca procentele cele mai mari le au activitatile care implica o componenta sociala. Formam in mod natural conexiuni cu ceilalti, iar sanatatea noastra beneficiaza de pe urma interactiunilor cu cei din jur. 

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 7
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 25

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 8
O imagine a cheltuielilor in perioada Covid-19

Observam o ierarhizare a cheltuielilor in functie de prioritatea lor. Cheltuielile necesare (alimente) se detaseaza net de cheltuielile utile (mobilier, activitati pentru copii, gradinarit, electrocasnice pentru locuinta) si cheltuielile de placere (vacante, articole de imbracaminte, participarea la evenimente, echipamente pentru sport sau produse de lux).

In perioadele de criza, oamenii tind sa isi ierarhizeze necesitatile, dar si motivatiile care stau la baza actiunilor. Amintim aici ca un rol important il are educatia financiara si elaborarea unui plan al cheltuielilor adaptat realitatilor pe care le traim.

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 9
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 26
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 10
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 27

In ceea ce priveste prognoza cheltuielilor pentru vara lui 2020, 66% dintre respondenti declara ca vor cheltui mai putin decat anul trecut, 26% la fel ca anul trecut, si 8% mai mult decat anul trecut. In contextul diminuarii veniturilor si al instabilitatii economice, aceste valori sunt usor de inteles.

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 11
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 28

Cum se pozitioneaza romanii in topul cheltuielilor

In ceea ce priveste situatia romanilor, 23% dintre respondenti au declarat ca in urmatoarele luni vor cheltui bani pe alimente, 11% pe calatorii in tara, 10% pe obiecte vestimentare, 7% pe mobilier pentru casa, iar 15% pe alte tipuri de produse. 

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 12
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 29

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 13
Cumparaturi online vs. cumparaturi traditionale

Pandemia a modelat intr-un timp foarte scurt comportamentele de consum si a stimulat comerciantii sa gaseasca metode alternative prin care sa isi desfasoare activitatea. Marii retaileri s-au vazut nevoiti sa se adapteze rapid si sa puna la dispozitia clientilor instrumente online (aplicatii de livrare, metode de plata).

Cu toate acestea, potrivit studiului Ferratum, 68% dintre respondenti inca prefera cumparaturile traditionale, in detrimentul celor online.

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 14
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 30

Nevoia de digitalizare se reflecta, totusi, in alegerea metodelor de plata pentru cumparaturile online. 53% dintre respondenti prefera platile online, cu cardul, 22% prin transfer bancar, in timp ce doar 25% declara ca opteaza pentru plata cash, la livrare.

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 15
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 31

Se observa si aici importanta data nevoilor de baza - mai mult de jumatate dintre respondenti au afirmat ca in timpul izolarii, cei mai multi bani pentru cumparaturile online au fost cheltuiti pe alimente.

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 16
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 32

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 17
Cum vor arata vacantele in 2020?

Am vazut ca obiceiurile de consum sunt mai mult orientate catre achizitia bunurilor necesare pentru gospodarie si finantarea activitatilor prioritare pentru familie.

Nu este deloc surprinzator faptul ca planurile de vacanta ale oamenilor au fost anulate sau amanate (25% dintre respondenti), fie din cauza masurilor dispuse de guverne, fie pentru o mai mare siguranta a economiilor sau chiar a sanatatii familiei, intr-o perioada destul de impredictibila.

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 18
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 33

De altfel, 28% dintre respondenti au declarat ca intentioneaza sa cheltuie in vacanta de vara de anul acesta intre 0-200 euro, 15% intre 201-400 euro, 12% intre 1201-1400 euro, iar procentul scade considerabil pentru cheltuielile de vacanta care depasesc 1600 euro.

Aceste rezultate pot fi intelese si prin prisma cresterii oportunitatilor de afirmare a turismului intern din mai multe tari, printre care si Romania. Oamenii sunt dispusi sa cheltuie mai putini bani in scop recreativ, asa ca opteaza pentru turismul intern, ca alternativa de vacanta mai economica.

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 19
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 34

Cei care vor pleca totusi in vacante in 2020, intentioneaza sa isi finanteze excursiile din economii (41%), iar restul de 59% cu ajutorul unui credit bancar sau a unui credit nebancar.

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 20
Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 35

Cum a afectat pandemia de coronavirus comportamentul de consum 1
Despre studiul Ferratum

Acest articol a fost realizat cu ajutorul datelor publicate de Ferratum Group. Datele au fost colectate de la 15.000 de participanti la sondaj, cu varste cuprinse intre 18 si 61 de ani, din 11 tari in care compania activeaza.

Ferratum Group este un furnizor international se servicii bancare mobile si credite online destinate persoanelor fizice si juridice, cu prezenta la nivel global.

Publicat in :
Articol scris de Bianca Ilie
Bianca este pasionata de cercetare, de culegerea si prelucrarea informatiilor. Lucreaza cu interes la studii de caz, dar ii poti regasi amprenta editoriala si in articolele despre produse bancare, investitii si servicii de transfer de bani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Recomandarile Mr Finance

02/28/2021
Problemele financiare ale tinerilor

Cand esti tanar, resursele tale financiare sunt limitate, deoarece principala preocupare este educatia si ocupa cea mai mare parte din timp. Care sunt problemele reale pe care le intampina tinerii, in viziunea unui tanar.

Citeste mai mult
12/29/2020
Cati bani castiga romanii

Cati bani castiga romanii si din ce domenii sunt acestia? Domeniul IT este in top, urmat de asigurari si fabricarea tutunului. Citeste studiul complet si afla cele mai importante detalii.

Citeste mai mult
11/19/2020
Bunastarea financiara

Bunastarea financiara este despre cum sa iti faci un buget, sa ai controlul banilor tai, pentru un viitor sanatos, din punct de vedere financiar.

Citeste mai mult
08/20/2020
Creditarea Responsabila

Creditarea Responsabila este si responsabilitatea ta. Inainte sa iei orice decizie ce include banii tai, documenteaza-te, cauta si pune intrebari. Citeste si despre responsabilitatea financiara si educatia financiara.

Citeste mai mult
07/15/2020
Titluri de stat

Titlurile de Stat sunt imprumuturi acordate statului roman, pentru care investitorii primesc dobanda. Afla mai multe despre aceste produse financiare, avantajele acestora, dar si dezavantajale.

Citeste mai mult
07/08/2020
Overdraft

Overdraft-ul este o descoperire de cont, ce se comporta ca o linie de credit pe care o ai la dispozitie direct pe cardul de salariu. vezi ce sume poti lua si ce dobanda are acest credit. Ai toate informatiile ca sa iei o decizie inteleapta!

Citeste mai mult
1 2 3 7
Incarca Mai multe articole
Disclaimer: Echipa Mrfinance se străduiește pe deplin să mențină acuratețea și actualitatea informațiilor publicate. Aceste informații pot fi diferite față de ceea ce poți intalni la o instituție financiară, furnizor de servicii sau site-ul serviciului/produsului respectiv. 

Toate produsele și serviciile financiare sunt prezentate fără garanție. Atunci când evaluezi ofertele, te rugăm să consulți Termenii și Condițiile instituțiilor financiare în parte. Dacă ai găsit diferențe între informațiile de pe site-ul mrfinance.ro și cele oferite de instituțiile financiare, te rugăm să ne contactezi la [email protected].

Pentru sugestii și reclamații poți suna la telefonul consumatorului 0219551.

Pentru mai multe informații, intră pe site-ul ANPC.

În plus, acest site poate fi compensat prin terți agenți de publicitate. Totodată, rezultatele noastre, instrumentele de comparatie, conținutul blogului și recenziile editoriale se bazează pe o analiză obiectivă.

Pentru mai multe informații, te rugăm să consulți disclaimerul de publicitate.
Inapoi sus
homeapartmentlightersundatabasecogentergraduation-hatusersstorecarttagmap-markerspell-checkheart-pulsepie-chartgiftleafbriefcasecarselectearthsyncclockbugcodechevron-rightarrow-righthighlight linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram