Echipa Mr. Finance se străduie să vă ajute să luați decizii financiare mai inteligente. Deși aderăm la o politică strictă de integritate editorială, această postare poate conține referințe la produse de la partenerii noștri. Iată o explicație pentru modul în care ne facem bani.
Petruta Tuliga este fondator Parentool, o platforma adresata parintilor, care are drept scop schimbarea pattern-urilor comportamentale mostenite din generatie in generatie.
Ideea antreprenoriatului a fost sadita in mintea ei in urma cu cativa ani, iar povestea Parentool a fost inspirata din experienta proprie. In prezent, platforma isi propune sa conecteze parintii cu specialistii, sa le ofere informatii validate si continut adaptat nevoilor acestora.
Petruta a acceptat sa ne vorbeasca despre experienta sa cu mediul antreprenorial din Romania, provocarile, vulnerabilitatile dar si satisfactiile de care are parte un antreprenor in calatoria sa.
Cum ai devenit antreprenor? Poti sa ne povestesti cateva lucruri despre tine?
Salutare!
Sunt Petruta, olteanca veritabila si ardelenizata de vreo 10 ani de zile. Pasiunea pentru modul in care se transmit anumite comportamente din generatie in generatie e cea care m-a facut sa am o viziune: o generatie de parinti care sunt circle-breakers, care nu mai duc in relatia cu copilasii lor aspectele negative ale copilariei lor.
Nu a aparut dintr-o dorinta de a fi antreprenor, ci mai degraba dintr-o dorinta de a ajuta si de a pune viziunea in aplicare.
Care este nevoia din care a pornit Parentool si cum definesti misiunea voastra?
Nevoia am mentionat-o mai sus: o generatie de parinti si copii, unde accentul sa cada pe sanatatea mintala, emotionala a acestora. Misiunea noastra este sa devenim the go to platform pentru parinti atunci cand cauta informatii cu o baza stiintifica, conectare cu specialisti si parinti deopotriva. Un loc in care sa aiba incredere in ceea ce citesc si sa se inteleaga mai bine pe ei si nevoile lor.
Cat de multe trebuie sa stii inainte sa pornesti o afacere? E important pentru un antreprenor aspirant sa acumuleze multe cunostinte de la inceput?
Din experienta mea de pana acum, as zice ca uneori e mai bine sa fii mai naiv si sa faci primul pas.
Sunt 2 citate care mie imi plac foarte mult si care sustin oarecum ceea ce am spus anterior: You don't know what you need to know until you start si The more you know, the less you know.
Cred ca fiecare afacere vine la pachet cu provocarile ei, iar a avea extrem de multa experienta inainte nu garanteaza succesul. E cumva cu doua taisuri: pe deoparte te poate ajuta sa eviti cateva greseli insa, pe de alta parte, poate reprezenta un blocaj, vei avea un fel de ochelari de cal care iti vor ingusta orizontul tocmai pentru ca tu deja ai facut anumite greseli si nu mai vrei sa le repeti.
Ce cred ca este insa extrem de important pentru cineva la inceput de drum este constientizarea faptului ca nu stii. Nu stii ce nu stii. De aceea e musai sa cauti de la cei mai mari ca tine sfaturi, indrumare si resurse de calitate din care sa te informezi.
De asemenea, este important sa-ti setezi asteptarea ca o vei da in bara, vei gresi si ca vei invata pe parcurs.
La ce programe de incubare si/sau pre-accelerare ai participat? Ce sfaturi ai in legatura cu obtinerea finantarii pentru afacere?
Am participat la multe programe: Future Makers, Social Impact Award, Changeneers, Innovators for Children, Launch etc. Noi am ales momentan sa mergem pe directia competitiilor pentru zona de finantare si nu am inceput inca demersurile pentru investitii private.
Insa ce am inceput sa facem este sa analizam potetiali investitori, sa ne conectam cu ei si sa le urmarim activitatea si sa participam la competitii/workshops unde acestia se prezinta, pentru a intelege ce anume urmaresc de la o afacere pe care o finanteaza.
De asemenea, multa, multa cercetare legata de investitii anterioare, stagii la care au fost afacerile si chiar discutii cu acei fondatori.
Cum a fost experienta ta cu mediul legislativ din Romania?
Slava cerului, aici avem o avocata minunata, Oana Salageanu, si contabila noastra, Rodica Gabor, care ne-au ajutat foarte mult cu tot ce presupune interactiunea din sfera legala. Provocarile sunt in continuare legate de raportarea la ANAF si celebrul dosar cu sina pe care trebuie sa-l prezinti in diverse alte institutii.
Care este din punctul tau de vedere principalul obstacol in legatura cu pornirea unei afaceri in Romania? Cum ai incercat tu sa il depasesti?
Aici as tinde sa oscilez intre bani si formarea echipei. Este dificil sa gasesti oameni care sa fie dispusi sa-si aloce timp pentru o afacere la inceput de drum care e sinonima cu riscul. Si banii pentru ca e dificil tare sa ai de unde investi sumele necesare pentru pornire.
Pentru zona de echipa eu am apelat la networkul personal si am flexibilizat cat mai mult responsabilitatile. Pentru zona de bani, inca invatam. 😊
Se spune uneori ca antreprenoriatul este o calatorie solitara. Sunt momente in care te simti singura?
Da, asa este. Au fost si sunt in continuare momente in care ma simt singura. In care am senzatia ca poteca este mult prea prafuita si poate eu nu am matura necesara sa o curat sau ca intreaga responsabilitate atarna pe umerii mei.
Ce te inspira ca antreprenor?
Ma inspira bucuria echipei atunci cand ceva la care am lucrat iese bine, zambetul unui copil atunci cand este luat in brate de parinti si bucuria unei mame cand bebelusul ei ii gangureste. Asta imi aminteste de ce am ales sa fac ceea ce fac.
Bineinteles, ma inspira si reusitele celorlalti antreprenori si consecventa de care au dat dovada.
Un studiu dezvoltat in cadrul programului RoWin – Succes in Romania si prezentat de Impacthub ne releva faptul ca raportul dintre antreprenori barbati vs antreprenori femei este destul de dezechilibrat: 62,52% sunt barbati, in timp ce 37,48% sunt femei.
Cum percepi tu intreaga experienta ca femeie antreprenor in Romania?
Cred ca la capitolul reprezentare a femeilor in antreprenoriat mai este cale foarte lunga. Si aici ne-ar trebui multe zile de dezbateri legat de cauze si ce se poate face cu adevarat. Din experienta mea, au fost multe situatii in care eram singura femeie intr-o mare de barbati sau momente in care am simtit ca sunt tratata diferit doar pentru ca sunt femeie. Aici e mai mult vorba de perceptie pentru ca political correctness-ul din ziua de astazi nu da voie oamenilor sa se manifeste cu adevarat. Discrepantele se simt mai degraba prin gesturi, priviri sau mici scapari puse sub forma de gluma.
Despre ce crezi ca nu se discuta suficient in legatura cu viata de antreprenor?
Cred ca nu se discuta suficient despre sanatatea mintala a antreprenorului. Despre cantitatea mare de presiune pe care o duce pe umeri si momentele pe care pur si simplu nu stie sa le gestioneze.
De asemenea, nu se discuta de proces. Se prezinta doar succesul fara a discuta despre toata munca, sacrificiile din spate. Se creeaza o imagine falsa de overnight success care pune si mai multa presiune pe antreprenorii la inceput de drum.
Pe masura ce start-up-ul tau a evoluat, care au fost principalele lectii de leadership pe care le-ai invatat?
Oh, sunt foarte multe, dar daca ar fi sa rezum cateva ar fi:
Trateaza oamenii ca oameni
Investeste timp in a intelege povestea din spatele membrilor din echipa ta
Gandeste-te la valori si tipul de cultura pe care il vrei din Day 0
Care sunt planurile de viitor cu Parentool?
In octombrie ne propunem sa facem lansarea oficiala. Intre timp lucram sa transformam produsul in ceva inovativ pentru piata din Romania si nu numai. Inovativ, dar generator de impact social.
In final, daca te-ai putea intoarce in trecut, ce sfat ti-ai da tie insati?
Sa nu mai pun atat de multa presiune pe mine si sa ma bucur de proces.
Bianca este pasionata de cercetare, de culegerea si prelucrarea informatiilor. Lucreaza cu interes la studii de caz, dar ii poti regasi amprenta editoriala si in articolele despre produse bancare, investitii si servicii de transfer de bani.
Piața financiară din România resimte influența incertitudinilor legate de alegeri, înregistrând evoluții care cu greu ar fi putut fi anticipate.După rezultatele primului tur al alegerilor prezidențiale, indicele BET a scăzut brusc, iar ROBOR și IRCC au început să crească. Practic, au fost afectate cele mai importante aspecte pentru toți românii: BVB, unde investesc majoritar pensiile […]
O gospodărie din România a cheltuit în trimestrul II din 2024 de peste 8 ori mai mult pe țigări și băuturi alcoolice decât pe educație sau investiții. Acestea sunt cifrele care reies din ultimul comunicat privind veniturile și cheltuielilor gospodăriilor publicat de către INS. Care sunt celelalte categorii cu o pondere semnificativă în cheltuielile românilor […]
Dacă ai fost măcar parțial interesat de domeniul financiar, investiții, bursă, cu siguranță că ai auzit despre S&P500. S&P500 este cel mai popular indice bursier, indicele care poate să reflecte situația piețelor de capital în general. Cu toate acestea, în acest articol ne-am propus să discutăm pe larg despre acest indice: ce este, care a […]
Frauda „Nordis” a fost foarte mult discutată în ultima săptămână în urma investigației RECORDER. Foarte mulți experți deja s-au pronunțat în legătură cu acest caz: care au fost cauzele, care vor fi consecințele, că trebuie schimbată legislația etc. Astăzi ne-am propus să discutăm pe scurt despre ce s-a întâmplat în cazul Nordis, dar cel mai […]
IRCC crește din nou în octombrie. La ce să ne așteptăm în trimestrele viitoare? Conform BNR, IRCC aplicat pentru trimestrul 4 al anului 2024 va fi 5.99%, față de 5.86%, cât era în trimestrul 3. Impactul asupra ratelor românilor care au credite cu dobândă variabilă va fi nesemnificativ. Conform estimărilor, este ultima creștere a indicelui, […]
Romania trece prin cea mai grea criza demogafica din istoria sa. In primele 6 luni din 2023 s-au nascut putin peste 73.000 de copii, cel mai mic numar din ultimii 145 de ani.Imbatranirea populatiei si scaderea natalitatii nu este o problema prezenta doar in Romania. Majoritata tarilor dezvoltate o au. Sunt mai multi factori care […]
Disclaimer: Echipa Mrfinance se străduiește pe deplin să mențină acuratețea și actualitatea informațiilor publicate. Aceste informații pot fi diferite față de ceea ce poți intalni la o instituție financiară, furnizor de servicii sau site-ul serviciului/produsului respectiv.
Toate produsele și serviciile financiare sunt prezentate fără garanție. Atunci când evaluezi ofertele, te rugăm să consulți Termenii și Condițiile instituțiilor financiare în parte. Dacă ai găsit diferențe între informațiile de pe site-ul mrfinance.ro și cele oferite de instituțiile financiare, te rugăm să ne contactezi la [email protected].
Pentru sugestii și reclamații poți suna la telefonul consumatorului 0219551.
Pentru mai multe informații, intră pe site-ul ANPC.
În plus, acest site poate fi compensat prin terți agenți de publicitate. Totodată, rezultatele noastre, instrumentele de comparatie, conținutul blogului și recenziile editoriale se bazează pe o analiză obiectivă.