Cum a influențat inflația sărbătorile de iarnă în 2023
Echipa Mr. Finance se străduie să vă ajute să luați decizii financiare mai inteligente. Deși aderăm la o politică strictă de integritate editorială, această postare poate conține referințe la produse de la partenerii noștri. Iată o explicație pentru modul în care ne facem bani.
Conform comunicatului de presă al Institutului Național de Statistică, indicele prețurilor de consum în luna octombrie, comparativ cu luna septembrie, a fost de 100,57%. Rata inflației în perioada decembrie 2022 - octombrie 2023 a fost de 6,3% iar rata medie de modificare a prețurilor de consum în ultimele 12 luni a fost de 12%. Asta se întâmplă în contextul în care veniturile medii pe o gospodărie în trimestrul II a scăzut cu 1% față de trimestrul I. Cât de mult au crescut prețurile la alimente și cum vor fi afectați românii în perioada sărbătorilor de iarnă?
Modificarea prețurilor la diverse produse
Comparativ cu luna octombrie 2022, prețul la principalele mărfuri și produse alimentare a crescut, în medie, cu 8,07%. Printre produsele alimentare care au avut cea mai mare creștere a prețului este peștele - cu 16,55% și carnea - cu 13.33%.
În același timp, prețurile la produsele nealimentare au crescut cu 6,24% comparativ cu luna octombrie 2022.
Acest lucru se întâmplă în contextul în care veniturile medii au avut o creștere sub rata inflației, ba chiar și o scădere de 1% în trimestrul al 2-lea, comparativ cu primul trimestru al anului 2023.
Având în vedere faptul că mare parte din veniturile unei gospodării se duc pe cheltuieli de consum - circa 61,6%, creșterea prețurilor din ultima perioadă a determinat persoanele fie să consume mai puțin, fie să se orienteze spre produse mai ieftine, lucru evidențiat și de scăderea ponderii cheltuielilor de consum comparativ cu primul trimestru, unde acestea erau de 62% din totalul veniturilor.
Inflația e în scădere
Cu toate că aceste creșteri ale prețurilor afectează persoanele din România, în ultimul an, inflația a avut un trend descendent.
Acest lucru a venit ca o consecință a politicii Băncii Naționale de a crește dobânda de referință în 2022 și de a o menține sus în 2023.
Acest lucru a determinat o scădere continuă a ratei inflației, trend susținut și de progonozele BNR. E o luptă de lungă durată, astfel, conform acelorași prognoze, abia în trimestrul al 3-lea din 2025 am ajunge la o inflație de 3,3% - ținta fiind de 2,5%.
Cum sunt afectați românii în pragul sărbătorilor de iarnă
Unele lanțuri de supermarketuri estimează că românii vor cheltui mai mulți bani anul acesta pentru sărbătorile de iarnă, însă asta nu înseamnă că vor și cumpăra mai mult. Astfel, anul trecut, majoritatea românilor intenționau să cheltuie pe masa de Crăciun sub 600 de lei, iar pe cadouri sub 500 lei. Anul acesta bugetele alocate pentru sărbători este mult mai mare. În medie, românii intenționează să cheltuie pentru sărbători peste 1300 lei, majoritatea economisind bani din timp.
Sfaturi financiare pentru sărbătorile de iarnă
Chiar dacă vin sărbătorile, important este să fim cumpătați când vine vorba de cheltuieli. Având în vedere situația macroeconomică și geopolitică, recomandat este să ne disciplinăm financiar, să economisim și chiar să facem investiții. La acest capitol încă stăm destul de slab. În trimestrul al 2-lea, românii alocau, în medie, doar 1,2% din venituri spre investiții - circa 69 lei/lună. Este prea puțin pentru a ne construi o siguranță financiară și pe termen mai lung. Iată câteva sfaturi de care să ții cont pentru a te bucura de sărbătorile de iarnă fără a-ți impacta prea mult bugetul.
Stabilește un buget: Înainte de a începe cumpărăturile, stabilește un buget realist pentru cadouri, mâncare, decorațiuni și alte cheltuieli legate de sărbători. Acest lucru te va ajuta să eviți excesele și să păstrezi controlul asupra finanțelor tale.
Caută oferte și reduceri: Profită de ofertele speciale și reducerile sezoniere. Compara prețurile înainte de a face achiziții, iar în cazul cumpărăturilor online, folosește coduri de reducere sau participă la campanii de cashback.
Cadouri de valoare simbolică: Nu este întotdeauna necesar să cheltuiești sume mari pentru a face un cadou apreciat. Cadourile cu valoare sentimentală pot fi la fel de valoroase ca cele materiale.
Evită împrumuturile excesive: Încearcă să eviți împrumuturile pe termen scurt sau utilizarea cardurilor de credit în exces. Dacă faci achiziții mari, asigură-te că le poți acoperi într-un timp rezonabil fără a intra în datorii mari.
Prioritizează bucuria și conexiunea: Sărbătorile nu trebuie să fie despre cheltuieli excesive. Concentrează-te pe bucuria, conexiunea cu cei dragi și pe momentele speciale, în loc să te concentrezi prea mult pe aspectul financiar.
Recomandat este să avem un echilibru în toate - și în plăcerile pe termen scurt, dar și în educația și planificarea financiară pe termen mai lung.
Consultant si planificator financiar. De-a lungul activitatii mele am reusit sa creez o comunitate de oameni care au constientizat importanta gestionarii corecte a resurselor, oameni care pun in aplicare solutiile personalizate si care in fiecare zi sunt mai aproape de obiectivele lor.
Avand in vedere cunostintele si experienta acumulate, pot sa vin in ajutorul tau cu sfaturi, idei, solutii si planuri concrete prin care sa iti bifezi obiectivele.
O gospodărie din România a cheltuit în trimestrul II din 2024 de peste 8 ori mai mult pe țigări și băuturi alcoolice decât pe educație sau investiții. Acestea sunt cifrele care reies din ultimul comunicat privind veniturile și cheltuielilor gospodăriilor publicat de către INS. Care sunt celelalte categorii cu o pondere semnificativă în cheltuielile românilor […]
Dacă ai fost măcar parțial interesat de domeniul financiar, investiții, bursă, cu siguranță că ai auzit despre S&P500. S&P500 este cel mai popular indice bursier, indicele care poate să reflecte situația piețelor de capital în general. Cu toate acestea, în acest articol ne-am propus să discutăm pe larg despre acest indice: ce este, care a […]
Frauda „Nordis” a fost foarte mult discutată în ultima săptămână în urma investigației RECORDER. Foarte mulți experți deja s-au pronunțat în legătură cu acest caz: care au fost cauzele, care vor fi consecințele, că trebuie schimbată legislația etc. Astăzi ne-am propus să discutăm pe scurt despre ce s-a întâmplat în cazul Nordis, dar cel mai […]
IRCC crește din nou în octombrie. La ce să ne așteptăm în trimestrele viitoare? Conform BNR, IRCC aplicat pentru trimestrul 4 al anului 2024 va fi 5.99%, față de 5.86%, cât era în trimestrul 3. Impactul asupra ratelor românilor care au credite cu dobândă variabilă va fi nesemnificativ. Conform estimărilor, este ultima creștere a indicelui, […]
Romania trece prin cea mai grea criza demogafica din istoria sa. In primele 6 luni din 2023 s-au nascut putin peste 73.000 de copii, cel mai mic numar din ultimii 145 de ani.Imbatranirea populatiei si scaderea natalitatii nu este o problema prezenta doar in Romania. Majoritata tarilor dezvoltate o au. Sunt mai multi factori care […]
Venit pasiv - un termen tot mai des vehiculat in ultima vreme. Chiar si in discutiile cu clientii mei, venitul pasiv este un obiectiv din ce in ce mai des intalnit. In acest articol o sa raspund la intrebarile: pot avea o sursa de venit 100% pasiv, ce este un venit pasiv dar si cateva […]
Disclaimer: Echipa Mrfinance se străduiește pe deplin să mențină acuratețea și actualitatea informațiilor publicate. Aceste informații pot fi diferite față de ceea ce poți intalni la o instituție financiară, furnizor de servicii sau site-ul serviciului/produsului respectiv.
Toate produsele și serviciile financiare sunt prezentate fără garanție. Atunci când evaluezi ofertele, te rugăm să consulți Termenii și Condițiile instituțiilor financiare în parte. Dacă ai găsit diferențe între informațiile de pe site-ul mrfinance.ro și cele oferite de instituțiile financiare, te rugăm să ne contactezi la [email protected].
Pentru sugestii și reclamații poți suna la telefonul consumatorului 0219551.
Pentru mai multe informații, intră pe site-ul ANPC.
În plus, acest site poate fi compensat prin terți agenți de publicitate. Totodată, rezultatele noastre, instrumentele de comparatie, conținutul blogului și recenziile editoriale se bazează pe o analiză obiectivă.